به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف زانیار در سال 1330 در شهر سنندج دیده به جهان گشود و از همان زمان کودکی به واسطه خط خوشِ برادرِ بزرگش، به سمت و خوشنویسی گرایش پیدا کرد و در دوران دبیرستان بیشتر به خوشنویسی به ویژه خط نسخ علاقه‌مند شد.
شوق و اشتیاق به نوشتن آیات و احادیث قرآنی بیشتر او را به سمت خوشنویسی هدایت می‌کرد، هرچند استادی را نیافت که وی را در این زمینه آموزش دهد اما در سال 1367 برای اولین بار جز 30 قرآن کریم را کتابت کرد.
این هنرمند خوشنویس کردستانی در سال 1371 به کتابت مجدد 2 جز 29 و 30 همت گماشت و نوشتن چندین کتاب، ادعیه و اذکار و خوشنویسی تابلوهای خوشنویسی از آیات و سوره های مختلف قرآن مجید را نیز به انجام رساند.
انس خانواده زانیار و تشویق های مادر سبب شد در سال 1381 نخستین کتابت کامل آیات قرآن را شروع و در مدت سه سال 30 جز کامل قرآن کریم را در 861 صفحه به پایان برساند.
این خوشنویس کردستانی از رمضان سال 1391 باز هم به کتابت قرآن کریم همت گماشت و توانس کتابت کلام وحی را در 730 صفحه به اتمام برساند که این گنجینه نفیس شامگاه چهارشنبه همزمان با دهمین روز از ماه مبارک رمضان 1440 قمری در پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور مشتاقان کلام وحی رونمایی شد.
همزمان با رونمایی از این 2 اثر کتابت قرآن حکیم نمایشگاهی از آثار این هنرمند توانمند عرصه هنر خوشنویسی مشتمل بر 40 تابلوی خوشنویسی در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج افتتاح شد و تا 2 خرداد ماه آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.
در کارنامه استاد علی اشرف زانیار برپایی و مشارکت در چندین نمایشگاه فردی و گروهی، برگزاری کلاس‌های آموزش خوشنویسی و تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری در این زمینه و فعالیت در موسسات خیریه و امور خیرخواهانه از جمله موسسه امام محمد غزالی دیده می شود.

**کتابت قرآن از مهمترین وظیفه هنرمندان خوشنویس
رییس حوزه هنری کردستان در این آیین گفت: هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر قدسی همواره در خدمت اشاعه کلام وحی بوده و هنرمندان جهان اسلام هنر خود را در خدمت قرآن قرار داده و آثاری ماندگار از خود به جا گذاشته اند.
امین مرادی افزود: کتابت قرآن از صدر اسلام تا به امروز به عنوان یکی از مهمترین وظیفه هنرمندان خوش نویس مورد توجه بوده است و علی ابن ابی طالب (ع) و زید بن ثابت به عنوان اولین کاتبان وحی دارای مقامی برجسته در امر نگارش قرآن حکیم به شمار می روند.
وی اظهار داشت: با ایجاد اعراب و پیدایش خطوط مختلف کتابت قرآن با شیوه های خطی مختلف همچون کوفی، ریحان، نسخ وثلث توسط کاتبان وحی ادامه پیدا کرد و بسیاری از بزرگان خوشنویس آثاری گران سنگ از کتابت قرآن را به ثبت رساندند.
رییس حوزه هنری کردستان نقش هنرمندان خوشنویس ایرانی را نیز در این زمینه بسیار پر اهمیت دانست و گفت : با ورود اسلام به ایران کتابت قرآن کریم نیر توسط هنرمندان خوش نویس ایرانی آغاز شد و از آن زمان تاکنون این مهم توسط هنرمندان خوش نویس تداوم دارد.
وی افزود: در استان کردستان نیز با توجه به دین مداری مردمان کرد کتابت آیات قرآنی و احادیث توسط خوشنویسان استان به صورت عام وجود داشته است.
مرادی اظهار داشت: تمام خوش نویسان بخش اعظمی از آثار خود را در نگارش آیات قرآنی قرار داده اند و بسیاری نیز به صورت جد کتابت کامل قرآن را به انجام رسانده اند که استاد علی اشرف زانیار از اساتید خط نسخ در این زمینه فعالیت های گسترده ای داشته اند و در این آیین از 2 اثر نفیس گرانبهای وی رونمایی شد.

* قلم در اسلام حرمت دارد
استاد برجسته هنر خوشنویسی نیز در این آیین گفت: قلم در دین مبین اسلام از حرمت، ارزش و منزلت والایی برخوردار است و پیامبر گرامی اسلام (ص) به کرات به آن اشاره فرموده اند.
محمد صابر صابر افزود: ارزش قلم به اندازه ای است که در احادیث آمده کسی که بسم الله الرحمن الرحیم را به خط خوش بنویسد و یا بمیرد و قلم ها و دوات ها از وی به جا بماند بهشت بر وی واجب می شود.
وی اظهار داشت: استان کردستان دارای ظرفیت های هنری بالایی است و میتوان گفت هنر همواره در این استان در حال جوشش است و حوزه هنری چند سالی است با جدیت زمینه را برای بهره مندی از این هنرها فراهم کرده است.

**آموزش خط ریز و خط نسخ به صورت رایگان
وی با اشاره به کتابت کامل قرآن توسط استاد علی اشرف زانیار هنرمند خوشنویس کردستانی گفت: استاد زانیار انسانی وارسته است که جدای از هنر خوشنویسی و خط زیبایش در کارهای خیر نیز دست دارد و همراه و همگام انجمن ها و موسسات خیریه است.
صابر افزود: این استاد خوشنویسی سال هاست بصورت رایگان و بدون هیچ چشمداشتی به علاقمندان آموزش خط ریز و خط نسخ ارائه می دهد.
وی از مجموعه حوزه هنری بخاطر حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری استان تقدیر و ابراز امیدواری کرد، این روند همچنان تداوم داشته باشد.
در ادامه این آیین از این دو اثر نفیس استاد علی اشرف زانیار با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان رونمایی شد.
7348 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.