ناصر مخدوم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام در راستای کنترل و مهار بیماری و تحویل فرآورده های دامی سالم به جامعه در استان پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه این میزان غرامت پس از انجام فرآیند داغ گذاری، دام آلوده به میزان 75 درصد قیمت واقعی مشمول غرامت پرداخت شده است، افزود: تامین پرداخت این اعتبار از محل ملی است و دام های آلوده دامداران با اتخاذ رویکردهای تشویقی از سوی اداره کل دامپزشکی برای مهار بیماری های واگیر معدوم می شود.

** تست بیماری بری روی بیش از 23 هزار راس دام در کردستان انجام شد
معاون سلامت دامپزشکی کردستان افزود: سال گذشته 23 هزار و 857 تست بیماری شامل سل، بروسلوز، مشمشه و هاری بر روی حیوانات و دام های این استان انجام شد.
وی یادآور شد: کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در سطح جمعیت دامی استان از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار اداره کل دامپزشکی کردستان قرار دارد.
مخدوم اضافه کرد: در این مدت یک هزار و 239 نوبت تست مشمشه، 9 هزار و 427 نوبت خونگیری برای تشخیص بروسلوز گاوی و 13 هزار و 183 مورد تست سل گاوی بر روی دام‌ها و و هشت مورد نیز تست بر روی هشت قلاده سگ انجام گرفت.
وی گفت: در این تست ها 2 مورد بیماری مشمشه، 2 مورد بیماری بروسلوز گاوی، 17 مورد سل گاوی و سه مورد هاری مثبت بود.
به گزارش ایرنا، جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون و 210 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
هم اکنون در این استان 768 واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه 17 میلیون و 504 هزار و 549 قطعه فعال است.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.