حمید گلالی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از هماهنگی و انجام کارها از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور کار مرمت این بنا آغاز می شود.
وی افزود: این اعتبار از محل ستاد استانی بازآفرینی شهری اختصاص یافته تا حمام حاج صالح برای تبدیل به موزه شهر سقز تجهیز و آماده شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز اضافه کرد: این حمام تاریخی در سال 1379به شماره 2830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزء بناهای تاریخی مهم استان کردستان محسوب می شود.
گلالی پور به ضرورت اجرای شدن این طرح (ایجاد موزه) برای مردم فرهنگی سقز تاکید کرد و یادآور شد: طرح موزه شهر جزء مطالبات مردم و مسئولان استانی و شهری است.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان تاریخی یک موزه شهر را حداقل خواسته مردم می دانند، گفت: با تلاش فرماندار و شهردار سقز، این بنای تاریخی از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تغییر کاربری داده می شود تا مجوز تبدیل به موزه شهر برای حمام حاج صالح صادر شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز افزود: این اثر تاریخی یادگار دوران صفویه و زندیه در قلب بازار تاریخی سقز واقع شده و در برگیرنده همه عناصر معماری یک حمام ایرانی است.
به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم دی ماه گذشته در بازدید از این بنای تاریخی گفته بود: بهترین کاربری برای حمام حاج صالح سقز این است که به موزه مردم شناسی تبدیل شود.
محسن علوی اظهار داشت: دولت در 26 اردیبهشت سال 89 مجوز واگذاری حمام حاج صالح را از طرف صندوق احیا به سرمایه گذاران صادر کرد و به زودی واگذاری آن برای کاربری در قالب موزه تعیین تکلیف می شود.
حمام حاج صالح از بناهای شاخص سقز است و بر اساس شیوه معماری حمام های فلات ایران بنا گردیده است. بنای این حمام مساحتی حدود 900 مترمربع را شامل شده و دارای پوشش سقف گنبدی است.
با توجه به سردسیر بودن منطقه برای جلوگیری از هدر رفتن گرما و حرارت داخلی، همانند غالب حمام های تاریخی در سطحی پایین تر از زمین های اطراف بنا شده است.
7345/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.