به گزارش خبرنگار ایرنا، شیروان یاری شامگاه سه شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: تعداد آثار ثبت شده در سامانه الکترونیکی جشنواره رسانه های کُردی مربوط به 156 شرکت کننده از مناطق کُردنشین کشور است.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد آثار ثبت شده به زبان فارسی است، افزود: آثار بخش اصلی جشنواره باید به یکی از لهجه های زبان کُردی منتشر شده باشد که علیرغم اطلاع رسانی انجام شده، بیشتر آثار ارسالی به زبان فارسی است.
دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه های کُردی اضافه کرد: قطعا آثار ارسال شده بعد از انطباق آنها با فراخوان جشنواره داوری خواهند شد و شرکت کنندگان می توانند تا 30 بهمن با مراجعه به سامانه نسبت به رفع نواقص آثار خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه تا تاریخ مذکور افرادی که تمایل به شرکت در جشنواره دارند می توانند آثار خود را در سامانه به ثبت برسانند، یادآور شد: فرصت شرکت در جشنواره تمدید نخواهد شد.
یاری گفت: تاکنون کردستان با 292 اثر از 85 نفر رتبه اول، کرمانشاه با 113 اثر از 31 نفر رتبه دوم، آذربایجان غربی با 29 اثر از 19 نفر رتبه سوم و ایلام با 28 اثر از 12 نفر رتبه چهارم را در ثبت آثار در سامانه جشنواره به خود اختصاص داده اند.
وی تاکید کرد: در بخش گزارش از 74 اثر ارسالی تنها 8 اثر به زبان کُردی است و به عبارتی 66 اثر ارسالی شرایط حضور در بخش داوری را ندارد.
یاری اظهار داشت: در بخش تیتر هم از 47 اثر ثبت شده تنها هفت اثر به زبان کُردی، در بخش سر مقاله از 117 اثر ارسالی تنها 48 اثر به زبان کُردی و در بخش خبر پنج خبر ارسال شده که 100 درصد آن به زبان فارسی است بنابراین این تعداد اثر شرایط شرکت در جشنواره را ندارند.
وی افزود: در بخش مصاحبه هم از 60 اثر ارسالی تنها 35 اثر به زبان کُردی است که این مساله نشان دهنده ضعف ساختاری در روزنامه نگاری کُردی است.
دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه های کُردی با بیان اینکه در بخش طنز و کاریکاتور نیز 48 اثر ارسال شده است که 42 اثر آن بدون مشکل پذیرش شده است، یادآور شد: در بخش طراحی و صفحه آرایی 22 اثر ارسال و در بخش عکس نیز 68 اثر پذیرفته شده است.
وی اضافه کرد: محدودیتی از لحاظ زبانی برای بخش جانبی این جشنواره که موضوع آن شعار سال است وجود ندارد و تاکنون 38 اثر از 21 شرکت کننده در سامانه جشنواره ثبت شده است.
یاری گفت: در بخش نشریات دانشجویی هم تنها 2 اثر از یک شرکت کننده ثبت شده که به دلیل رقابتی نبودن حذف خواهد شد.
نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه های کُردی قرار است سال آینده در سنندج برگزار شود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.