به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم تاریخی عروسی پیرشالیار که قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بر می گردد، امسال نیز همچون سال های گذشته در روزهای پایانی هفته جاری (10 و 11 بهمن) با حضور مهمانان و گردشگرانی از داخل و خارج از کشور برگزار شد.
یادواره ایی با نام «زماون» یا عروسی پیرشالیار هورامان که شامل سلسله مراسمی سنتی و تاریخی است هر سال در شهر هورامان تخت به شیوه و سبک سنتی برگزار می شد.
هر چند نام این مراسم، عروسی است ولی در اصل یک آیین سنتی است که در آن دام قربانی می‌کنند و به ذکر و راز و نیاز با خداوند متعال می ‌پردازند.
بخشدار هورامان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: زماون (عروسی) پیرشالیار در واقع مراسم سالگرد ازدواج یک پیر عرفانی منطقه هورامان به نام شالیار است که ریشه در اعتقادات و آیین‌های مردم این سرزمین دارد.
صباح محمدی اظهار داشت: این یادواره هر سال با انجام مراسم (خبر) در شامگاه روز پنجشنبه اولین هفته از بهمن آغاز می شود که در این مراسم (خبر) کودکان و نوجوانان گردوهای درختان باغ قدیمی منتسب به باغ پیرشالیار به در خانه های شهر می برند و فرا رسیدن مراسم عروسی (زماون) پیرشالیار را در چهارشنبه و پنجشنبه هفته بعد نوید می دهند.
وی افزود: بعد از برگزاری مراسم روز خبر، در طول هفته مردم شهر و روستاهای اطراف مقدمات برگزاری یادواره پیر را فراهم می کنند که شامل تهیه تنقلات، گردو و بیسکویت برای مراسم کلاو روچنه کودکان، تهیه امکانات پخت آش سنتی ویژه مراسم، آماده کردن دام های اهدایی برای مراسم عروسی پیر و ذبح در روز مراسم است.
محمدی اضافه کرد: با پایان یافتن مراسم کلاوروچنه کودکان، دام ها در نزدیکی خانه قدیمی پیرشالیار ذبح می شوند و گوشت آنها برای تهیه آش مخصوص و همچنین به منظور توزیع میان مردم شهر آماده و به درون خانه قدیمی پیر برده می شود.
وی یادآور شد: در طول روز نیز در خانه پیر آش مخصوص مراسم پخته می شود و اکثر خانه های اورامان نیز با غذاهای سنتی از مهمانان پذیرایی می کنند.
محمدی با اشاره به اینکه بعد از نماز عصر چهارشنبه مراسم دف زنی و رقص عرفانی در محوطه خانه پیرشالیار تا نزدیک غروب برپا می شود، گفت: عصر پنجشنبه نیز همین مراسم دف و سماع عرفانی با حضور مردم ادامه پیدا می کند و مراسم با نشست شبانه در پنجشنبه شب (شب جمعه) در خانه پیر موسوم به (شب نیشت) و ذکر و شعر به پایان می رسد.
وی افزود: مراسم پیرشالیار تا روز جمعه و قبل از برگزاری نماز جمعه ادامه دارد و مردم صبح جمعه به شکل دسته‌ جمعی در زیارتگاه پیر شالیار حاضر می‌شوند و بعد از راز و نیاز به مسجد می‌ روند تا نماز جمعه را برپا کنند.
جشن عروسی پیرشالیار (شهریار) مراسمی بسیار کهن است اگر چه این مراسم در طول زمان با تغییرات بسیار مواجه شده ولی ریشه های کهن اساطیری خود را به خوبی حفظ کرده است.
روستای هورامان تخت در سال 90 به شهر ارتقا یافت و اکنون شامل بخش هورامان با یک شهر و 10 روستای تابعه و جمعیت 12 هزار نفری است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.