به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی برگزاری کنگره مشاهیر کُرد اظهار داشت: در این کنگره از چهره های شاخص بین المللی کُرد که در قید حیات هستند دعوت و از آنها تجلیل می شود.
وی اضافه کرد: این کنگره به منظور معرفی و شناساندن و برقراری همکاری های عملی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشاهیر کُرد سراسر دنیا در سنندج برگزار خواهد شد.
استاندار کردستان افزود: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که افتتاحیه این کنگره با حضور رئیس جمهور و مسئولان ارشد کشوری برگزار شود.
مرادنیا ضمن تاکید بر تقویت هر چه بهتر برنامه های تدارک دیده شده در این کنگره گفت: دست اندرکاران این کنگره باید تمام سعی و کوشش خود را بکار گیرند تا با کمترین نقص و در زمان مناسب آن را برگزار کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این کنگره از 20 نفر از مشاهیر کُرد و پنج تن از مشاهیر غیر کُردی که با آثار خود خدمتی به کُردها کرده اند، تجلیل خواهد شد.
جلال قلعه شاخانی افزود: در پنل هایی که طی دو روز برگزاری کنگره پیش بینی شده به بیان خدمات مشاهیر کُردی که در قید حیات نیستند هم پرداخته خواهد شد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم گفت: تاکنون کمیته اجرایی چهار جلسه و کمیته علمی هم هفت جلسه را در راستای تهیه و تدوین برنامه های این کنگره تشکیل داده اند.
عبید رستمی با اشاره به اینکه دبیرخانه کنگره راه اندازی و تجهیز شده و حکم مسئول دبیرخانه آن هم ابلاغ شده است، افزود: نمایشگاه ویژه ای هم در حاشیه برگزاری این کنگره برپا خواهد شد.
وی یکی از مشکلات حوزه فرهنگی را آرشیو نکردن دستاوردهای فرهنگی استان خواند و یادآور شد: برنامه های ارزشمندی در دهه های گذشته در استان اجرا شده که متاسفانه آرشیوی از آنها وجود ندارد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: چند سالی است که اقدام به ثبت و ماندگار کردن برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در استان می شود.
رستمی اضافه کرد: در راستای ماندگار کردن این کنگره قرار شده برنامه های اجرا شده در تمام روزهای برگزاری کنگره در قالب کتابی چاپ و منتشر شود.
وی افزود: فیلم هایی در راستای معرفی مشاهیر کُرد، تیزرها و کلیپ هایی هم به منظور معرفی و شناساندن بیشتر این مشاهیر در فضاهای مختلف اعم از حقیقی و مجازی منتشر خواهیم کرد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: سایت کنگره هم به سه زبان کُردی، فارسی و انگلیسی طراحی شده که از روز چهارشنبه هفته جاری قابل دسترس است.
کمیته علمی این کنگره متشکل از کارگروه های هنر، زبان و ادبیات کُردی، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و پزشکی تشکیل شده است.
در پایان این جلسه از وب سایت و پوسترفراخوان برگزاری کنگره مشاهیر کُرد توسط استاندار کردستان رونمایی شد.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.