پرواضح است که پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی را در جامعه امروزی ناگزیر کرده و همه به نوعی با این ابزار درگیریم کما اینکه کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به اقتضای سنی که دارند علاقه زیادی در آنان نسبت به تماشای تلویزیون بویژه کارتون و انیمیشن وجود دارد.
آنها بنا به شرایط سنی شان و بواسطه همزاد پنداری با شخصیت های کارتونی، میزان تاثیر پذیری شان از این شخصیت ها و الگو برداری از آنان در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران بسیار زیاد است.
باید قبول کرد که کودکان به دلیل خام بودن و ضعف در تشخیص سره از ناسره، تاثیری مستقیم از کاراکترهای کارتونی می گیرند.
قطعا کودکان در سنین پایین تر قادر به تمییز دادن بین دنیای واقعی و غیر واقعی نیز نیستند و از آنجاییکه شخصیت شان بشدت تحت تاثیر همانند سازی و الگوبرداری از شخصیت های موجود در انیمیشن ها است، پس کارتون ها می توانند بشدت فرهنگ ساز باشند و روی نگرش ها و ارزش های افرادی در سنین پایین تاثیرگذار بوده و در شکل گیری شخصیت کودکان نقش مهمی ایفا کنند.
امروزه اغلب انیمیشن های پخش شده در رسانه ملی با اهدافی ضعیف و موضوعاتی غیر واقعی، خیالی و ماورا طبیعی سعی در جذب کودکان و نشاندن آنان پای تلویزیون دارد.
کارتون های بتمن، مرد عنکبوتی، بن تن، باب اسفنجی و ... فضایی خیالی با محتوایی غیرمفید به تصویر می کشند و شخصیت های آن از شیوه های غیر طبیعی و ماورا طبیعی برای رفع مشکلات بهره می گیرند که این مقوله استفاده از توهم و عدم تفکر برای گره گشایی مشکلات در ذهن کودک را شکل می دهد.
نکته دیگر اینکه اگر چه در بیشتر کارتون‌های جدید و انیمیشن‌های ساخته شده برای کودکان، در نهایت این شخصیت‌های مثبت هستند که به پیروزی می رسند اما عمده این موفقیت ها با اعمال خشونت آمیز بدست می آید و همانگونه که گفته شد کودکان نیز با شخصیت‌های داستان‌ها و کارتون‌ها همزاد‌پنداری می‌کنند پس محتوای نامناسب این تولیدات تاثیر منفی در رفتار آنان دارد موضوعی که در کارتون های پخش شده دهه های 60 و 70 بسیار کمتر می توان دید چرا که در انیمیشن آن سال ها، واقعیت ها و مشکلات واقعی زندگی انسان ها بیشتر به نمایش گذاشته می شد ضمن اینکه کودکان در کارتون های قدیمی درس اخلاق، نوعدوستی، استقامت، تفکر و نحوه حل مشکلات در دنیایی واقعی را می آموختند.
همچنین در برخی شخصیت های کارتونی جدید، روش های غیر اخلاقی مانند دروغ، تقلب، دزدی و خشونت، فرهنگ ناسالم و بدور از اخلاق به کودکان آموزش داده می شود که موجب تضعیف بعضی اصول و ارزش های دینی هستند حتی در برخی موارد رفتارهای غیر ارزشی و خشونت آمیز طبیعی جلوه داده و در قاموس ذهنیت کودک نهادینه می شود.
جای هیچگونه شکی نیست که امروز دیگر تنها این والدین و اولیای مدارس نیستند که در تربیت کودکان نقش ایفا می کنند بلکه رسانه ها نیز بخاطر قدرت مانورشان، تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ سازی میان اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان، خردسالان و شخصیت سازی آنان دارند، بنابراین نباید نسبت به تولیدات رسانه ها (به خصوص تلویزیون) غافل بود و به سادگی از کنار آن گذشت.
محتوای کارتون ها و فیلم های حوزه کودک، به دلیل تاثیرگذاری زیادشان در شکل گیری شخصیت قشر کم سن و سال جامعه از اهمیت بسزایی برخوردارند لذا توجه مسئولان شبکه های تلویزیونی (بویژه شبکه پویا) نسبت به تولید و پخش کارتون و فیلم های پرمحتوا و حساسیت والدین در خصوص نظارت بر گزینش چنین برنامه هایی برای کودکانشان ضروری است زیرا غفلت از کودکان و نوجوانان شاید در زمان حال یا آینده نزدیک خودنمایی نکند ولی در طولانی مدت آثار غیرقابل جبرانی را به جامعه تحمیل می کند.
خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.