کامران خرم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با احتساب 300 میلیون مترمکعب آب های ورودی به استان، مجموعه آب های سطحی نیز پنج میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است.
وی با بیان اینکه سالانه در مجموع 415 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی کردستان برداشت می شود، افزود: مردم این استان سالانه یک هزار و 283 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به حجم آب سدهای استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سد شهید کاظمی در شمال این استان با حجم مخزن 808 میلیون متر مکعب بزرگترین سد استان است.
خرم اضافه کرد: سد گاوشان با حجم مخزن 554، سد تلوار500، سد آزاد 300، قشلاق 215، ژاوه 180، گاران 84، زریوار با 64 و سد بانه با حجم مخزن 4 میلیون مترمکعب به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.
به گزارش ایرنا، کردستان، کوهستانی بوده و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستانها می شود.
میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر بوده و بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلیمتر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 دشت بوده که 5 دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.