به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بیورانی روز سه شنبه در نشست خبری هفته پژوهش اظهار داشت: در همین مدت؛ ٤0 تفاهم‌نامه هم به امضا رسیده است.
وی به اهمیت اطلاع‌رسانی در زمینه پژوهش اشاره کرد و افزود: در صددیم دانشگاه حصار آموزشی را شکسته و در سطوح مختلف ملی و منطقه ای تاثیرگذار باشد.
بیورانی شرط تحقق این سیاست را تقویت زیرساخت های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانست و تاکید کرد: در همین ارتباط آزمایشگاه، کتابخانه و مراکز پژوهشی دانشگاه تجهیز و تکمیل شده‌اند.
وی به برخی محورهای دیگر تحقق این سیاست اشاره کرد و یادآور شد: تقویت ساختار مدیریتی و تخصصی کردن محورهای پژوهش در قالب کمیته‌ها، شوراها و پنل های تخصصی از جمله این موارد است.
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان کیفی‌سازی را بعد مهم تاثیرگذاری پژوهش ها دانست و اضافه کرد: در این راستا، چارچوب های جدیدی برای حمایت از فعالیت های پژوهشی تعریف شده است.
وی یکی دیگر از الزامات پژوهش را ایجاد کانال های ارتباطی بیشتر با جامعه برشمرد و گفت: تشویق بخش صنعت و کارآفرینی، توسعه فعالیت های تقاضا محور در پژوهش‌ها و ارتباط‌ گیری با مراکز تاثیرگذار از برنامه‌های این بخش است.
بیورانی توسعه ارتباطات را در گرو بین‌المللی کردن دانشگاه با محوریت تاثیرگذاری در سطح ملی و بین‌المللی دانست و افزود: برای این منظور، در حمایت و کیفی سازی گراندهای پژوهشی بازنگری شده و از کارهای تقاضا محور نیز حمایت مالی می‌شود.
ایجاد فرصت های مطالعاتی و پژوهشی بهتر، تشکیل کمیته نشر برای ساماندهی انتشارات، جذب مدیران بخش پژوهش از طریق فراخوان و تقویت پژوهش های برون دانشگاهی از دیگر اقداماتی بود که وی به آنها اشاره کرد.
وی یادآور شد: تخصصی کردن فعالیت ها نظیر راه اندازی مرکز آکا، توانسته در حوزه کارآفرینی موثر بوده و علاوه بر آن ارائه دهنده خدمات به ادارات و موسسات دولتی و خصوصی باشد.
بیورانی به حمایت پژوهش‌های استاندارد در کمیته اخلاق پژوهشی، علوم انسانی و زیست پژوهی اشاره کرد و اظهار داشت: در این کمیته‌ها از مالکیت معنوی پژوهش‌ها حراست و از کارهای غیر پژوهشی ممانعت می‌شود علاوه بر آن مرکز نوآوری از ایده های خلاقانه حمایت می‌کند.
وی اضافه کرد: پارسال ٦ دانشجو برای گراند تحصیلی به خارج از کشور اعزام شدند که سهمیه امسال 13 نفر است و تاکنون 9 نفر اعزام شده‌اند.

** 170 دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان تحصیل می‌کنند
معاون آموزشی دانشگاه کردستان نیز در این نشست گفت: 170 دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می کنند که بیشتر آنها اهل اقلیم کردستان عراق هستند.
عادل سی‌وسه‌مرده اظهار داشت: بیشتر این دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند و تنها 1٥ نفر شان دانشجوی مقطع کارشناسی هستند.
وی از افزایش ٤2 درصدی متوسط فعالیت های آموزشی این دانشگاه در چهار سال اخیر خبر داد و افزود: هفت‌ هزار و 1٦3 دانشجو اکنون در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند که نسبت به دوره زمانی چهار ساله قبل 19 درصد افزایش دارد.
سی و سه مرده به تحصیل 2 هزار و 718 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه هم اشاره کرد و یادآور شد: این تعداد رشدی معادل ٦1 درصد نسبت به دوره ما قبل خود دارد ضمن اینکه ٤37 دانشجوی دکترا هم داریم که 98 درصد افزایش نسبت به سال 93 دارد.
وی مجموع دانشجویان این دانشگاه را 10 هزار و 318 نفر اعلام کرد و گفت: 3٦3 عضو هیات علمی هم در این دانشگاه خدمات علمی ارائه می دهند.
معاون اموزشی دانشگاه کردستان تعداد دانشجوی مشغول به تحصیل به ازای هر هزار نفر جمعیت استان را 39 نفر اعلام کرد و گفت: کردستان پیش از سیستان و بلوچستان در ردیف استان های آخر کشور قرار دارد چون میانگین این شاخص در کشور ٥٤ نفر است.
وی به افزایش سهم دانشگاه از دانشجویان در خلال سال های 93 تا 97 اشاره کرد و افزود: این شاخص از 12.1 در سال 93 به 23.1 در سال جاری افزایش یافته است.
سی و سه مرده از بهره ‌برداری 2 دانشکده مهندسی و منابع طبیعی و 2 خوابگاه دانشجویی تا پایان سال جاری در این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: دانشگاه کردستان از نظر جمعیت دانشجویی در رده 18 و از لحاظ هیات علمی در رده 2٤ کشور قرار دارد.
وی سهم دانشگاه کردستان از پذیرش دانشجو در کنکور سراسری سال جاری را 2 هزار و 100 نفر اعلام کرد و یادآور شد: این تعداد 1.98 درصد از مجموع 10٥ هزار و 927 نفر ظرفیت دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم را شامل می شود.
دانشگاه کردستان بیش از 10 هزار دانشجو در 30 رشته دکتری، 104 رشته کارشناسی ارشد و 52 رشته کارشناسی مشغول به تحصیل دارد، این دانشگاه همچنین دارای 385 عضو هیات علمی است.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.