رحیم صدیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به خروجی مدل های پیش یابی، پیش بینی فصلی مرکز ملی اقلیم شناسی مشهد و مرکز ملی اروپایی در بازه زمانی 10 آذر تا 9 اسفند (دسامبر 2018 تا فوریه 2019) برای استان کردستان بارش ها بویژه برای اغلب مناطق بخصوص نوار غربی و شمال غربی بیشتر از نرمال پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: در این بازده زمانی برای اغلب نواحی استان کردستان دمای هوا نرمال با گرایش افزایش نسبت به نرمال را نشان می دهد.
صدیقی افزود: با اینکه بارش برف نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود ولی به دلیل جنوبی بودن عمده سامانه های بارشی و افزایش دمای پیش بینی شده سهم بارش باران در ادامه سال بیش از نرمال است.

** نزولات جوی پاییز کردستان در شهرستان ها روندی صعودی دارد
مدیر کل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی های که از قبل شده بود مجموع بارش های فصل پاییز تاکنون در استان مناسب بوده است، گفت: میانگین نزولات جوی در تمام شهرستان های این استان در سال زراعی جاری روندی صعودی دارد.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری تمام شهرستان های استان شاهد افزایش نزولات جوی بودند بطوریکه کمترین رشد به نسبت سال گذشته با 39 درصد در شهرستان سقز و بیشترین آن در شهرستان قروه با 444 درصد (4.5 برابر) بوده است.
صدیقی تاکید کرد: همچنین این روند رشد در مقایسه با میانگین بلند مدت ایستگاه های هواشناسی استان نیز روند رو به رشد داشته که بیشترین میزان با 100 درصد در مریوان و کمترین با 22 درصد در سنندج به ثبت رسیده است.
مدیر کل هواشناسی کردستان افزود: در آمار منتهی به نیمه اول آذر ماه جاری به صورت میانگین در استان کردستان حدود 200 میلی متر بارندگی روی داده که به نسبت 84 میلی متر سال قبل از رشد 136 درصدی برخوردار شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در مقایسه با میانگین مشابه بلند مدت این روند وضعیت رو به رشدی شامل 59 درصد به نسبت 55 میلی متر بارش روی داده را نشان می دهد.
صدیقی گفت: شهرستان قروه که در این مدت از بیشترین درصد افزایش بارش برخوردار است شاهد 125 میلی متر بارندگی بوده اما بیشترین میزان بارش نزولات جوی در شهرستان مریوان با 403 میلی متر به ثبت رسیده است.
پیش بینی های فصلی نسبت به پیش بینی های روزانه و هفتگی از درصد صحت تا حدود 70 درصد برخوردار است.
به گزارش ایرنا، میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.