رسول خادمی روز یکشنبه در حاشیه مراسم اتمام عملیات حفاری تونل باغان جاده سنندج مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبارات مورد نیاز طرح های احداث حوزه راه آهن، بزرگراه ها و آزاد راه های کشور برای سال 98 هم اکنون تهیه و پیشنهاد شده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود مجلس شورای اسلامی حدود 50 هزار میلیارد ریال برای این طرح ها تصویب کند البته این میزان حدود 20 درصد از 40 هزار میلیارد ریال اعتبارات حوزه احداث راه ها و راه آهن کشور در سال گذشته (97) بیشتر است.
به گزارش ایرنا، کشور هم اکنون 12 هزار و 370 کیلومتر انواع راه ریلی، بزرگراهی و آزاد راهی در دست احداث دارد.
سه هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجراست که این میزان شامل 60 درصد کل راه های ریلی است.
همچنین یک هزار و 160 کیلومتر آزاد راه در دست احداث بوده که شامل 50 درصد از 2 هزار و 200 کیلومتر آزادراه موجود کشور است. هفت هزار و 800 کیلومتر بزرگراه نیز در کشور در حال احداث است.
به گزارش ایرنا، عملیات حفاری بزرگترین تونل غرب کشور واقع در محور سنندج - دیواندره با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور پایان یافت.
تونل باغان به طول یک هزار و 884 متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و 943 متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.
برای ساخت این تونل در مجموع 730 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون 500 میلیارد ریال آن هزینه شده است.
عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از 20 مرداد سال 96 آغاز شد و در کمتر از 16 ماه به پایان رسید، عرض این تونل 10 متر و 50 سانتی متر و ارتفاع مفید آن 5 متر و 80 سانتی متر است.
این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می کاهد.
طول طرح احداث جاده سنندج - مریوان موسوم به تیژ تیژ - گاران 52 کیلومتر است که شامل سه تونل همرو، گزردره و باغان است که هم اکنون حفاری هر سه تونل به پایان رسیده است.
پروژه احداث جاده جدید سنندج - مریوان (تیژتیژ، گاران) در حال حاضر 71 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن چهار هزار و 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
تا پایان سال گذشته، 2 هزار و 360 میلیارد ریال برای ساخت این جاده ارتباطی هزینه شده و در سال جاری یک هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.
جاده فعلی سنندج به مریوان با 125 کیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش 25 کیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان حدود 75 دقیقه کاهش می یابد.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.