صباح قریشی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان بهزیستی در زمینه های مختلف از جمله مسکن، اشتغال و تحصیل از این افراد حمایت می کند و این خدمات در قالب حمایت های مستمر و غیرمستمر ارائه می شود.
وی با بیان اینکه در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به معلولان 43 مرکز توانبخشی فعال در استان وجود دارد، اضافه کرد: 18 مورد از این مراکز شبانه روزی بوده و مابقی نیز بصورت روزانه به معلولان خدمات می دهند.
مدیرکل بهزیستی کردستان با اشاره به اینکه در مجموع یک هزار و 700 نفر از جامعه معلولان زیرپوشش این نهاد در استان از مراکز توانبخشی سرویس می گیرند، افزود: 520 نفر در مراکز نگهداری شبانه روزی و مابقی از مراکز روزانه بهره می گیرند.
وی اظهار داشت: همچنین 13 تشکل معلولان در استان وجود دارد و تمامی فعالیت های آن به خود این قشر واگذار شده است که در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره حضور فعال دارند.
قریشی در ادامه با بیان اینکه نخبه های زیادی در میان معلولان وجود دارد، گفت: در حال حاضر 300 دانشجوی معلول در مقاطع مختلف تحصیلی زیرپوشش بهزیستی هستند که این نهاد 100 درصد شهریه دانشگاه آزاد و 80 درصد شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور آنان را تقبل می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و خواسته های معلولان استان بحث اشتغال است از دستگاه های اجرایی خواست قانون سه درصد سهمیه اشتغال معلولان در موضوع استخدام ها را اجرایی کنند.
مدیرکل بهزیستی کردستان اظهار داشت: اجرای قانون سهمیه سه درصد در دستگاه های اجرایی سلیقه ای شده و تعدادی از ادارات در این زمینه همکاری نمی کنند.
وی در ادامه یکی از خدمات بهزیستی به جامعه معلولان را مناسب سازی منازل مسکونی آنان عنوان و اضافه کرد: امسال در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) منازل مسکونی 716 نفر از معلولان ساکن در مناطق شهری و روستایی این استان مناسب سازی شد.
قریشی با بیان اینکه از ابتدای آغاز طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه(سال 75) تاکنون 18 هزار معلول در روستاها و مناطق حاشیه شهری استان شناسایی شده اند، افزود: در قالب این طرح از طرف بهزیستی خدمات مختلفی به معلولان شناسایی شده، ارائه می شود.
وی اظهار داشت: از جمله خدماتی که به این معلولان ارائه می شود آموزش به خانواده ها، اشتغال معلولان به کسب و کارهای خانگی به صورت استاد، شاگردی، مناسب سازی منزل و تامین وسایل کمک توانبخشی است.
110 هزار نفر از جمیعت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.
12 تا 19 آذرماه با عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.