به گزارش خبرنگار ایرنا، اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز روز یکشنبه با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار سقز، ‌معاون استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ‌جمع زیادی از هنرمندان و ‌هنردوستان برگزار شد.
فرماندار شهرستان سقز در این مراسم ضمن تاکید بر تلاش در راستای معرفی جشنواره تئاتر کردی به تمام دنیا اظهار داشت: اگر امروز تئاتر کردی سقز در سطح جامعه شناخته شده مدیون اهالی رسانه است.
کامیل کریمیان با اشاره به اینکه واگذاری دبیری پانزدهمین این جشنواره به دکتر قطب الدین صادقی نقطه قوت این دوره است، اضافه کرد: این اقدام فرصتی را ایجاد کرد تا از وجود این هنرمند برجسته حوزه تئاتر کشورمان بیشتر بهره ببریم.
وی با بیان اینکه از منظر تئاتر می توان بسیاری از مشکلات جامعه را بیان کرد، افزود: تئاتر یکی از ابزارهایی است که می تواند زمینه شناخت فرهنگی را ایجاد کند و این مهم یکی از دستاوردهای جشنواره تئاتر کردی سقز است.
فرماندار شهرستان سقز اظهار داشت: بی شک این دوره ماحصل زحمات چهارده دوره گذشته هنرمندان حوزه تئاتر ما بود.
وی اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده جشنواره تئاتر کردی سقز در تقویم سالانه جشنواره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد و دیگر نگرانی بابت تامین منابع مالی نخواهیم داشت و بیشتر بر کیفی برگزار کردن آن تمرکز خواهیم کرد.
کریمیان افزود: از دیگر اتفاقات مثبت این دوره از جشنواره غیر رقابتی برگزار کردن و توجه بیشتر به مقوله آموزشی این رویداد بود.
وی اضافه کرد: اگر هدف تئاتر برقراری انسجام بین هنرمندان است می طلبد این مهم در قالب ایجاد تشکل هنرمندان تئاتر در سقز دنبال شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این مراسم گفت: در رشد و تعالی تئاتر، بزرگترین تاثیر را استقبال جامعه مخاطب دارد که این مهم در شهرستان سقز بسیار پررنگ است.
جلال قلعه شاخانی افزود: یکی از مشاهیر و‌ مفاخر ما افتخار دادند و دبیری جشنواره را پذیرفتند و همین باعث شد در این دوره فضای گفت و گو، دیالوگ و فضای آموزشی بهتری شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه بزرگان کشور ما زبان کردی را سرمایه و ثروت ملی عنوان کردند، یادآور شد: برگزاری جشنواره های فیلم کردی، رسانه های کردی، موسیقی کردی از دیگر برنامه های ما است که در راستای ادای دین‌ ما نسبت به زبان و ادبیات کردی اجرا می شوند.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز هم در این مراسم با اشاره به اینکه ۶۹ متن نمایشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: در نهایت برای اجرا در طی چهار روز جشنواره ۱۴ اثر انتخاب شد.
قطب الدین صادقی افزود: مسابقه ای برگزار کردن جشنواره ها سال ها است در دنیا منسوخ شده چراکه این مسئله همواره منجر به ایجاد جدایی و کینه بین هنرمندان می شد و فلسفه اصلی تئاتر به حاشیه می رفت.
وی با اشاره به اینکه جشنواره، رویدادی برای ایجاد آشتی و تعامل است، اضافه کرد: حضور در جشنواره هدیه بزرگی برای هنرمندان است لذا امسال بخش رقابتی را حذف کردیم.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز گفت: این جشنواره به همت مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویم جشنواره های رسمی این وزارتخانه ثبت شد و این اقدام ارزشمندی است.
رئیس شورای اسلامی شهر سقز هم در این مراسم اظهار داشت: آنچه بعد از اختتامیه چنین رویداد فرهنگی و هنری مهم است استمرار آن است‌.
افشین عزیزی از استقبال مردم و تلاش مسئولان در ارتقای فرهنگی با برگزاری این جشنواره تشکر کرد و افزود: امیدواریم سال آینده این جشنواره باشکوه تر و پرشورتر از امسال برگزار شود.
نمایش ملائکه کاری از هنرمندان استان آذربایجان غربی نخستین نمایش و «کولبه ره کان» به کارگردانی قطب الدین صادقی از سنندج هم آخرین نمایش به اجرا درآمده در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز بود.
در طول چهار روز برگزاری این جشنواره 9 نمایش داخلی، سه نمایش خارجی و یک نمایش در بخش ویژه این جشنواره به اجرای برنامه خود پرداختند.
پنج کارشناس تئاتر متشکل از قطب الدین صادقی، ناصح کامکاری، باقر سروش، رضا رشادت، سامان سید ابراهیمی در طول چهار روز برگزاری جشنواره‌ امر آموزش و بیان مسائل علمی مربوط به هر کدام از نمایش هایی‌ که به روی صحنه رفتند را بر عهده داشتند.
در پایان هم از سوی اعضای هیئت کارشناسی نمایش های «شاره دور» از بیجار، «بازی زاکان» از کرمانشاه و «نائر» از سنندج برای اجرای عمومی در طول سال برگزیده شدند و این نمایش ها مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
نمایش های «چه سه تلیکه» به کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان، «هه ناری» به کارگردانی قطب الدین صادقی از سنندج و «هەموومان باشین» به کارگردانی سامان مهران و فرزاد حسن میرزایی از بانه و نمایش «بەردەرگای جەهەنم» از سلیمانیه اقلیم کردستان عراق برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.
۹۹۳۶/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.