به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا شیخ سیدمحسن حسینی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت مولانا خالد شهرزوری در دانشگاه کردستان، برگزاری چنین همایشی توسط دانشگاه را اقدام بسیار پسنیده ای دانست.
وی با اعلام اینکه تصوف هایی که از شریعت اسلام خارج شدند مورد پذیرش و قبول نیستند، اظهار داشت: اسماء مشترک مشکلاتی در جوامع اسلامی ایجاد کرده است و گاها عده ای به اشتباه آنها را عین هم می دانند.
این روحانی برجسته اهل سنت کردستان یادآور شد: برخی تصوف ها به انحراف رفتند و باید دانشگاهیان ما در آگاه سازی مردم در این رابطه اقدام کنند تا دید یکسانی نسبت به همه ابعاد و انواع تصوف و عرفان نداشته باشند.
ماموستا حسینی تاکید کرد: هیچگاه یاد علمای بزرگ و تاثیرگذار در جامعه فراموش نمی شود و دانشگاه ها باید برای معرفی هر چه بیشتر این بزرگان به نسل جوان تلاش مضاعفی داشته باشند.
وی افزود: از گذشته تا حال حاضر تصوف و عرفان مخالفانی داشته که بی انصافانه و به دور از واقعیت در این رابطه اظهار نظر کرده اند.
این روحانی برجسته اهل سنت کردستان با اشاره به اینکه در احادیث به جایگاه والای تصوف اشاره شده است، گفت: از سده دوم هجری عرفان دچار مشکلاتی شد اما عرفان اسلامی همچنان پاک و بزرگ است.
ماموستا حسینی با بیان اینکه شریعت گفته انبیا، طریقت عمل و حقیقت دید و نگاه آنها است، تاکید کرد: افرادی که به تصوف تهمت می زنند هیچ سند و مدرکی برای مخالفت و تهمتی جز مسایل غرضی ندارند.
وی با اشاره به اینکه عرفان اگر با علم همراه نباشد به جایی نمی رسد، یادآور شد: متکلمین، فلاسفه و صوفیان جهان بینی متفاوتی با هم دارند.
این روحانی برجسته اهل سنت کردستان افزود: شیخ مولانا خالد نقشبندی هم در کردستان عراق و هم ایران خدمات فراوانی به دین و مذهب کرده است.
ماموستا حسینی با اشاره به اینکه عالمان برجسته ای در این مناطق مرید مشایخ نقشبندی شدند، اظهار داشت: اگر امروز آثاری از ملا و حجره در جامعه خود می بینیم نتیجه تلاش و همت خاندان سراج الدینی از جمله مولانا خالد نقشبندی است.
به گزارش ایرنا، ماموستا شیخ محسن مفتی رییس دارالفتوای سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، ئاراس محمد و هیمن برزنجی از اساتید دانشگاه سلیمانیه از جمله مهمانان و سخنرانان ویژه این همایش هستند.
خالد نقشبندی لقب خالدبن احمدبن حسین شهرزوری صوفی و عالم بزرگ شافعی مذهب است که او را با القابی چون ابوالبهاء، ذوالجناحین وضیاءالدین نیز خوانده اند و از مشایخ معروف نقشبندیه است و نسب بسیاری از شیوخ این طریقت به او می رسد.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.