خلیل رنجبر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع 26 هزار و 500 نوآموز بدو ورود به دبستان در پایگاه های ثابت و سیار مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد سلامت 23 هزار و 739 نوآموز تایید شد.
وی افزود: این نوآموزان از نظر بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات رفتاری، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان، اندازه گیری توده بدنی و معاینات پزشکی عمومی ارزیابی شده و بدون مشکل بودند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان تاکید کرد: همچنین در میان نوآموزانی که سنجش شدند پنج هزار و 523 نفر از نظر سلامت بینایی، شنوایی، جسمی و هوشی مشکوک به مشکل بوده و به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شدند.
وی یادآور شد: در میان این نوآموزان سه هزار و 646 نفر از لحاظ هوشی، یک هزار و 189 نفر از لحاظ بینایی، 618 نفر از لحاظ شنوایی و 50 نفر از لحاظ جسمی و حرکتی دارای مشکل بودند که برای سیر مراحل درمانی به مراکز تخصصی ارجاع شدند.
رنجبر با بیان اینکه همچنین 20 نفر از نوآموزان مشکوک به داشتن اختلال اتیسم بودند، گفت: در مرحله آزمون های تخصصی که از اول مهر انجام شد، در میان نوآموزان مشکوک به دارا بودن مشکل 2 هزار و 686 نوآموز بدون مشکل تشخیص داده شد و برای تحصیل به مدارس عادی معرفی شدند.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 759 نفر نیز دیرآموز بوده و نیاز به مراقبت آموزشی در مدارس عادی دارند، اضافه کرد: همچنین 118 نوآموز کم توان آموزش پذیر بودند و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اظهار داشت: در میان این نوآموزان 19 نفر تربیت پذیر بوده و به سازمان بهزیستی استان معرفی شدند و 22 نوآموز نیز برای تحصیل در مدارس عادی به صورت تلفیقی معرفی شدند.
وی هدف از اجرای برنامه سنجش را غربالگری، ساماندهی درست نوآموزان بدو ورود به دبستان و مداخلات به هنگام در حوزه درمان برای تمام نوآموزان اعلام کرد.
در سال تحصیلی جاری هفت هزار و 170 دانش آموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل هستند.
سنجش سلامت برنامه ای ملی و مؤثر در راستای رشد وجای دهی مناسب دانش آموزان در فرآیند آموزش است.
تابستان امسال تعداد 14 پایگاه سنجش اولیه و یک پایگاه تخصصی در سطح استان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را انجام دادند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.