خلیل رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد دانش آموز ناشنوا و کم شنوا 80 نفر در مراکز ویژه و خاص ناشنوایان و مابقی در مدارس عادی استان و در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک مدرسه مخصوص ناشنوایان در مرکز استان وجود دارد و در سایر شهرستان ها نیز مراکز ویژه ضمیمه مدارس عادی است، اضافه کرد: در میان این دانش آموزان افرادی که دامنه هوشی بالایی دارند از کلاس چهارم به بعد و یا پایان دوره ابتدایی که با زبان اشاره و سایر موارد آشنا می شوند به مدارس عادی می روند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: در این میان دانش آموزانی نیز هستند که علاوه بر ناشنوایی دارای معلولیت ذهنی نیز بوده و هیچگاه به مدارس عادی منتقل نشده و در مدارس خاص تحصیل می کنند.
وی اظهار داشت: دانش آموزانی که در مدارس عادی تحصیل می کنند دارای معلم رابط بوده و تحت آموزش های تلفیقی و فراگیر قرار می گیرند.
رنجبر با اشاره به خدماتی که آموزش و پرورش استثنایی به این دانش آموزان ارائه می دهد گفت: این دانش آموزان در زمینه های مختلف از جمله تهیه سمعک و کاشت حلزون مورد حمایت قرار می گیرند ضمن اینکه بهزیستی نیز خدمات جداگانه ای به این دانش آموزان ارائه می دهد.
وی عنوان کرد: شنوایی یک توانمندی حیاتی است و اگر مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی فرد درمان نشود دچار اختلالات زبانی شده و در زمینه های گفتار، گوش کردن، خواندن، نوشتن، موفقیت های تحصیلی، ورود به تحصیلات عالیه، آرمان ها و شغل دچار مشکل می شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه ناشنوایان برای جامعه هنوز ناشناخته هستند و جامعه نسبت به آنان و نوع معلولیتشان شناخت کمتری دارد، یادآور شد: ناشنوایی بدترین نوع معلولیت است و فرد ناشنوا ارتباطش را با سایر افراد از دست می دهد.
وی تاکید کرد: نظام آموزشی ویژه باید به گونه ای طراحی شود که در مدارس امکان شناسایی توانایی و استعدادهای دانش آموزان با نیازهای ویژه برای فعالیت در مشاغل مناسب پس از پایان تحصیلات فراهم شود به گونه ای که دانش آموزان ویژه آموزش های لازم را حین تحصیل فراگیرند.
30 سپتامبر باعنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. سال تحصیلی گذشته حدود 10 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مداس عادی و ویژه استان کردستان مشغول به تحصیل بودند.
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.