به گزارش ایرنا، بعد از یک هفته اجرای نمایش (بع بعی و گرگ آشپز) آخرین شب اجرای این نمایش شامگاه چهارشنبه توسط گروه نمایش دیالوگ انجام شد، سالن مملو از کودکانی بود که بی تاب دیدن نمایش بودند، گروه در پشت صحنه مشغول گریم و آماده شدن برای اجرای آخرشان هستند.
ساعت 9 شب، شور، اشتیاق و سر و صدای سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شهر با خاموش شدن چراغ های سالن در دل تاریکی محو می شود و جای خود را شعر خوانی مامان بزی در وصف بره اش عوض می کند.
صدایی نرم، نازک و دل نشین که غیر مستقیم و با زبان شعر به مادران حاضر در سالن می آموزد که نحوه صحیح ارتباط گرفتن با کودکان چگونه باید باشد.
هر کدام از کاراکترهای این نمایش از جمله بره، مامان بزی، گرگ خنگول و گرگ آشپز با هر جمله و حرکت شان حامل پیامی مهمی برای حاضران در سالن هستند تا شاید بتوانند در این مجال کوتاه که با همت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران نصیب شان شده، بخش بسیار کوچکی از معضلات اجتماعی را با زبان هنر بیان کنند.
ناتوانی کودکان و نوجوانان امروزی در نه گفتن و عدم آشنایی با این مهارت بسیار مهم در زندگی، به خوبی از سوی نویسنده و کارگردان این نمایش آسیب شناسی شده بود و با هنرمندی تمام از سوی بازیگران در قالبی شاد و با زبانه کودکانه به مخاطبان عرضه شد، بطوریکه سارینای 6 ساله بعد از اتمام نمایش در جواب سوالم گفت: کاراکتره بره هر چند فریب گرگ حیله باز را خورد اما با گفتن نه بالاخره نجات یافت.
او با اشاره به اینکه در روز بیشتر از 2 تا سه ساعت کارتون نگاه می کند، افزود: لذت دیدن برنامه زنده امشب را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد.
کارگردان این نمایش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نمایش (بع بعی و گرگ آشپز) به نویسندگی حسین فدایی حسین، نمایشی بود که ذهن کودکان با داستان آن آشنا بود و شباهت زیادی به قصه‌ معروف شنگول و منگول داشت.
مظفر فتحی با اشاره به اینکه طی یک هفته اجرا استقبال از این نمایش بسیار خوب بود، افزود: مضمون اصلی این نمایش گوش کردن بچه ها به حرف های والدین و آموزش مهارت نه گفتن است، حتی اگر خوشایند آنها نباشد و در کنار همه اینها این پیام را هم به تماشاگر انتقال می دهد که نباید به افراد غریبه اعتماد کند.
مسئول گروه نمایشی دیالوگ کامیاران اظهار داشت: این نمایش یک داستان آموزشی بود که در آن سعی شده مواردی همچون میزان اعتماد به غریبه‌ها، مهارت نه گفتن، در میان گذاشتن هر مساله‌ای با والدین و برقراری ارتباط دوستانه بین فرزندان و والدین در قالب نمایش به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
در این نمایش هیوا شاه ویسی به عنوان مشاور هنری، لیلا امیری طراح صحنه و لباس، خدیجه مرادی گریم وساخت دکور، شاهین عدلی موسیقی متن وآهنگساز و نگین پارسا، مظفر فتحی، متین نظری و لیلا امیری به عنوان بازیگر حضور داشتند.
فتحی یادآور شد: نمایش (بع بعی و گرگ آشپز) به مناسبت هفته کودک از روز ١٦ تا 25 مهر ماه در دو سانس صبح و عصر و 23 تا 25 مهر در سانس شب اجرا شد.
وی رونق گرفتن تئاتر کامیاران را نیازمند حمایت مردم و مسئولان دانست و تاکید کرد: تمام فعالیت های آنها برای دل خود و با هدف ایجاد تغییر مثبت هر چند کوچک در جامعه است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران با اشاره به اینکه با تمام توان برای حمایت از تک تک هنرمندان تلاش می کنیم، گفت: از هیچ کمکی برای موفقیت هنرمندان این شهرستان در عرصه های هنری دریغ نخواهیم کرد.
زبیر حسین پناهی به وجود 6 انجمن فعال فرهنگی، هنری در شهرستان اشاره کرد و افزود: 250 هنرمند عضو این انجمن ها هستند که در حال حاضر در زمینه های مختلف هنری مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه 6 گروه فعال در انجمن نمایش شهرستان مشغول کار هستند، اظهار داشت: طی 6 ماه گذشته این گروه ها بیش از 6 برنامه در تایم ها و اجرای های مختلف برگزار کرده اند.
حسین پناهی با بیان اینکه در بهمن ماه این گروه ها به صورت شهرستانی با هم رقابتی دوستانه خواهند داشت، تاکید کرد: این برنامه در سطح شهر به صورت اجرای خیابانی برای ایجاد فضایی متفاوت و افزایش شادی و نشاط اجتماعی عمومی در شهر است.
رفتارها و شرایط کنونی جامعه به خوبی گویای اشتباه هات گذشتگان در نحوه تربیت اجتماعی فرزندان خود است و همان طور که این مساله از سوی بسیاری از هنرمندان درک و سعی بر کاهش آسیب های آن دارند باید از سوی مسئولان نیز درک شود ضمن اینکه از پتانسیل بالای هنر و هنرمندان برای ساختن آینده ای بهتر نیز استفاده کنند.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.