به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر گروسی روز شنبه در نشست شورای پیشگیری از جرم استان اظهار داشت: می توان با بالا بردن آموزش های عمومی و خدمات مشاوره ای تا حدود زیادی میزان خشونت ها را در جامعه کاهش داد.
وی اضافه کرد: بخشی از موارد بروز خشونت ناشی از جهل و ناآگاهی است و اگر به موقع نسبت به تبعات خشونت تذکر داده شود در حد قابل توجهی به پیشگیری از بروز جرائم ناشی از خشونت هم کمک می شود.
گروسی با اشاره به اینکه خشونت، پایین آمدن سعه صدر و تحمل اجتماعی سر آغاز بسیاری از جرائم در جامعه است، یادآور شد: آمارها در زمینه جرائم خشن تنها مختص به استان کردستان نیست و مشکلی دامن گیر کل کشور است.
وی برنامه های شورای پیشگیری در زمینه کاهش خشونت را منطبق با واقعیت های روز جامعه دانست و تاکید کرد: پیشنهادات و برنامه ها کارشناسی شده و دستگاه ها آن را پیگیری و اجرا کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی کردستان هم در این نشست گفت: در سال 96 شاهد رشد 2 درصدی مصدومان نزاع در استان در مقایسه با سال قبل از آن بودیم.
غلامرضا همایون نژاد با اشاره به اینکه میزان مصدومان ناشی از سلاح گرم در استان 29 درصد در مقایسه با سال قبل از آن کاهش داشته است، اظهار داشت: در مقایسه با استان های دیگر در حوزه مصدومان با سلاح گرم در رده 20 قرار داریم.
وی اضافه کرد: شهرستان مریوان با 23 مورد و بانه با 25 مورد بیشترین موارد مصدومیت با سلاح گرم را داشتند و در شهرهای قروه و بیجار موردی رخ نداده است.
همایون نژاد یادآور شد: در سال 96 در مجموع به دلیل استفاده از سلاح سرد، جسم سخت و سلاح گرم به ترتیب 10، هشت و 32 نفر در این استان جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: در حوزه فوتی های ناشی از سلاح سرد شاهد کاهش 10 درصدی، در حوزه برخورد جسم سخت شاهد افزایش 700 درصدی و حوزه سلاح گرم شاهد کاهش 14 درصدی فوت هستیم.
همایون نژاد گفت: سنین 21 تا 40 سالگی بیشترین محدوده سنی فوتی های ناشی از سلاح های سرد و گرم و جسم سخت را تشکیل می دهند که بیشترین بازدهی اقتصادی نیز در این سنین است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان هم در این نشست افزود: ضرب و جرح عمدی با نرخ جرم پنج بیشترین نرخ را در میان دیگر جرایم خشن در این استان به خود اختصاص داده است.
رضا اعظمی اظهار داشت: وضعیت سخت معیشتی، بیکاری، عدم کسب مهارت های ارتباط موثر و کنترل خشم، مهمترین فرصت های محیطی و محلی تسهیل کننده جرم در استان است.
وی با اشاره به برخی از فعالیت هایی که در راستای پیشگیری انجام شده است، گفت: پیگیری های مردمی، مشارکت با سازمان های اجتماع محور برای پیشگیری از خشونت به صورت محله محور، شناسایی محلات آسیب دیده، شناسایی گروه های در معرض خطر، اطلاع رسانی و بهره گیری از مشاورین محلات و برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از خشونت برای مشاورین از جمله فعالیت هایی بود که انجام شده است.
اعظمی اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی هایی برای حضور مشاورین و قضات در مدارس و آموزش دانش آموزان در سطح استان انجام می شود.
وی افزود: با همکاری شهرداری، 2 کلاس کارگاهی برای رانندگان شهری و کلاسی نیز برای رانندگان برون شهری با همکاری راهداری با موضوع پیشگیری از خشونت برگزار شده است.
معاون سلام و اصلاح و تربیت اداره کل زندان های کردستان هم در این نشست گفت: 31.4 درصد زندانیان خشن بر اثر قتل، 30.9 درصد بر اثر ضرب و جرح، 6.1 درصد بر اثر تهدید و مزاحمت و 5.2 درصد از این زندانیان به دلیل سرقت مقرون به آزار زندانی هستند.
حمیدرضا جهانگیری اظهار داشت: در مجموع 427 نفر به دلیل ارتکاب جرائم خشن در استان زندانی شده اند که 12 درصد کل زندانیان استان را شامل می شود.
وی با بیان اینکه 96.5 درصد زندانیان جرایم خشن مرد و 3.5 درصد زن هستند، افزود: 29 درصد زنان زندانی به دلیل ارتکاب جرائم خشن در زندان بسر می برند.
جهانگیری اضافه کرد: در زمینه مشاوره و روان درمانی نیاز به نیروی متخصص داریم که به دلیل محدودیت های اعتباری و مشکلات استخدام از دستگاه ها و سایر نهادها درخواست کمک داریم.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.