حجت الاسلام جلیل مختاری نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از 300 نفر از عزاداران حسینی در این روز با حضور در آیین گِل گیران، غربت اهل بیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرای کربلا روایت می کنند.
وی افزود: آیین سنتی گل گیران بیجاری ها در روز عاشورای حسینی از صبح و با حضور مردم در خیابان های اصلی شهر بیجار آغاز می شود که تمامی هیات های مذهبی و دسته های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هر چه باشکوه تر آن با هم متحد و یکدل هستند.
حجت الاسلام مختاری نیا یاد آور شد: مقدمات برگزاری این مراسم 2 هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز شده است و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف های مخصوص با عطر گلاب تهیه و عزاداران با گل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) می نشینند.
رئیس تبلیغات اسلامی بیجار خاطر نشان کرد: حاضران در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان های اصلی، راهی حسینیه بیجار می شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می ریزند.
مراسم «گل گیران» شهرستان بیجار در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.
این مراسم از نظر گستردگی و شرکت همه مردم این شهرستان در مراسم و برگزاری آن در یکی از استان های اهل سنت نشین کشور اهمیت ویژه ای دارد.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.