به گزارش ایرنا، در سفر اردکانیان، 11 پروژه در حوزه توزیع برق با اعتبار 339 میلیارد و 845 میلیون ریال در کردستان به بهره برداری می رسد.
در حوزه های انتقال برق هم 5 پروژه با اعتبار 81 میلیارد و 120 میلیون ریال افتتاح می شود که از آن جمله می توان به پروژه های توسعه و افزایش ظرفیت پست 63/20 کیلو ولت ناظم آباد (قروه 2) و توسعه پست 63/20 کیلوولت مریوان اشاره کرد ضمن اینکه پروژه های پست 230 کامیاران و سیم کشی دو مدار خط 63 مریوان نیز در این سفر کلنگ زنی می شود.
پروژه یادمان شهدای عملیات والفجر 4 هم که توسط شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و شرکت توانیر از سال گذشته کار ساخت آن آغاز شده بود، با حضور وزیر نیرو افتتاح می شود.
در حوزه آب نیز پروژه های سد عباس آباد بانه و آبرسانی به این شهر با اعتبار بیش از یک هزار و 229 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
بازدید از سد ژاوه و بازدید هوایی از سامانه انتقال آب از سد آزاد، نشست با استاندار کردستان و مجمع نمایندگان استان و دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان از دیگر برنامه های وزیر نیرو در سفر به این استان است.
به گزارش ایرنا، 628 هزار مشترک از خدمات شرکت برق کردستان بهره مند هستند که 95 درصد آن ها را مشترکان خانگی و تجاری تشکیل می دهند؛ ضمن اینکه بخش صنعت و کشاورزی استان نیز به ترتیب حدود 4 و 1 درصد مشترکان را شامل می شوند.
ظرفیت تولید روزانه برق در کردستان 460 مگاوات بوده و ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی این استان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
استان کردستان با مساحت 29 هزار و 137 کلیومترمربع در غرب ایران قرار دارد و 1،8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود.
کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی 455 میلی‌متر است و بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلیمتر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
کردستان 18 محدوده مطالعاتی دارد که 9 محدوده آن مشترک با استان های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه است. 54 درصد پتانسیل سالانه آب های سطحی جزو حوضه های آبریز مرزی و 46 درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.
با احتساب 300 میلیون مترمکعب آبهای ورودی به استان، مجموعه پتانسیل آبهای سطحی 5،2 میلیارد متر مکعب بوده و پتانسیل آب های زیرزمینی استان نیز حدود 1،49 میلیارد متر مکعب است که بخش عمده آن در نیمه شرقی و در آبخوان دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی ذخیره است.
تعداد دشت های استان 9 دشت بوده که 5 دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد موجود در استان، 12 سد در حال بهره برداری، 10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
جمعیت کردستان براساس سرشماری عمومی سال 95، یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.