افت 516 واحدی شاخص بورس در اولین روز کاری هفته

بورس تهران امروز برای بار دیگر شاهد افت قیمت سهم ها در اکثر گروه ها از جمله سهم های فلزی و نفتی ها بود به طوری که شاخص کل با افت ۵۱۶ واحد همراه شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این روزها بورس تهران روند ثابتی را طی نمی‌کند و با فراز و فرودهای مقطعی مواجه است. در روزهای گذشته قیمت جهانی فلزات اساسی و کالاهای اساسی توانست بر روند دادو ستد های تالار شیشه‌ای تاثیر گذارد. روند تغییر قیمت نفت و دیگر کالاها در هفته گذشته بورس‌های جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داد و سبب شد قیمت سهام شرکت‌های حاضر در این بورس‌ها با افت چشمگیری مواجه شود.

از طرف دیگر بازار ارز مدتی است که دوباره در ایران تا حدودی متلاطم شده و نگرانی ها از ریسک نرخ ارز همچنان ادامه دارد از طرفی افزایش قیمت دلار می تواند به افزایش سود شرکت‌هایی که مواد اولیه شان با ارز خریداری می شود کمک کند در عین حال این موضوع نتوانسته روند قیمت سهم ها را افزایشی کند.

اما امروز بعد از دو روز تعطیلی معاملات  شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادر تهران بار دیگر  ۵۱۶ واحد افت کرد و به رقم ۹۹ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. این افت در حالی صورت می گیرد که دماسنج بازار سرمایه در هفته گذشته حول کانال ۹۸ هزار واحدی نوسان کرد.

شاخص کلِ هم وزن نیز ۵۶ واحد کاهش یافت و تا رقم ۱۷ هزار و ۵۵۰ پایین آمد. همچنین شاخص آزاد و شناور  با افت ۵۹۵ واحد تا رقم ۱۰۴ هزار و ۸۴۵ افت کرد و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۵۰۳ و ۳۸۶ واحد پایین رفت.

ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندر عباس  و پالایش نفت اصفهان هر یک به ترتیب به ۱۲۹، ۱۱۱ و ۱۰۶ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند. همچنین مخابرات ایران، پتروشیمی پردیس، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان هر کدام به ترتیب با ۲۱، ۲۰ و ۲۰ واحد نقش مثبت سعی کردند نگذارند نماگر بازار سرمایه بیش از این افت کند.

امروز روند قیمت غالب سهم های گروه فلزات اساسی کاهشی بود. در این گروه ۵۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در گروه خودرو نیز شاهد داد و ستد ۱۹۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۱ میلیارد تومان بودیم. در گروه خودرو قیمت‌ها آن چنان کاهش نیافته است و حتی شاهد افزایش قیمت نیمی از سهم‌ها در این گروه بودیم.

در گروه محصولات شیمیایی نیز نوسان  قیمت سهم ها بیشتر کاهشی بود و تنها معدودی از سهم ها توانستند با رشد قیمت مواجه شوند، اما در ‌عین ‌حال قیمت سهام در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای یک دست افت کرد.

ارزش معاملات بورس تهران امروز با رقم ۱۶۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۴۹ میلیون سهم و اوراق مالی طی ۶۰ هزار و ۴۶۴ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس امروز ۶.۴ واحد افت کرد  و تا رقم ۱۰۹۷ واحدی کاهش یافت. ارزش معاملات فرا بورس ایران به رقم ۱۲۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۲۶۸ میلیون سهم و ارواق مالی را تجربه کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید