علی ربیعی درک درستی از رابطه رشد اقتصاد و اشتغال دارد

برنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش رفاهی ساختار مناسبی دارد و در حوزه کار و تعاون نیز آنچه لازم است انجام شود در طول ۴ سال دولت یازدهم به‌خوبی شناسایی شده و راه‌حل‌های مناسبی برای آن در برنامه پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه گسترش تجارت نوشت: در بعد نظری، ربیعی با اهتمام بر ویژگی اقتصادهای نفتی، درک مناسبی از رابطه رشد اقتصادی و اشتغال حاصل کرده و بر همین اساس بر مداخله سازنده و موثر دولت، نهادسازی و توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای تاکید دارد.

همچنین ایشان در موضوع فقرزدایی به راهبرد توانمندسازی باور دارد. آقای ربیعی رابطه معضلات و آسیب‌های اجتماعی و موضوع فقر و اشتغال را به‌درستی تشخیص داده و رویکرد دقیقی در سیاست اجتماعی اتخاذ کرده است. 

تمرکز بر مشوق‌ها و نهادهای پشتیبان کارآفرینی، تدوین طرح‌های متنوع کارشناسی در حوزه اشتغال و توجه به نوآوری و بیکاران تحصیلکرده از جمله ویژگی‌های برنامه ربیعی است. همچنین در این برنامه مکانیزم‌هایی طراحی شده که می‌تواند برای جوانان شرایط مهارت‌آموزی و کسب تجربه را مهیا کند و از طرفی، برای کارآفرینان تولیدی و خدمات فنی نیز فرصت بهره‌مندی از نیروی کار ارزان را در چارچوب یک رابطه استاد-شاگردی فراهم می‌کند. 

توجه خاص به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و سه‌جانبه‌گرایی در ذیل بند ارتقای امنیت شغلی و صیانت از منابع انسانی، به‌ویژه زیربرنامه‌هایی که برای دستیابی به اهداف این برنامه در نظرگرفته شده، به‌طور قطع برای کارگران و کارفرمایان نتایج متوازن و قابل قبولی را به‌همراه خواهد داشت.

در حوزه صندوق‌های بازنشستگی نیز برنامه خوبی ارائه شده که قرار است تحت برنامه‌های هوشمندانه اجرایی شود و از جمله این زیربرنامه‌ها می‌توان به گسترش پوشش بیمه‌ای به خویش‌فرمایان و...، اصلاح مقررات بیمه‌ای درباره کارگران واحدهای کوچک صنفی و تسهیل در مقررات تامین اجتماعی در جهت کاهش فشارهای بروکراتیک بر کارفرمایان و بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد، که این مورد اخیر یکی از دغدغه‌های اساسی فعالان حوزه تولید است. 

در مجموع برنامه ربیعی بسیار مبسوط و ساختارمند است که نشان‌دهنده تسلط وی بر مشکلات بخش تعاون، روابط کار و رفاه اجتماعی است. به نظر من آنچه که از مجموعه برنامه‌های ارائه شده وزرای اقتصادی به‌دست می‌آید هماهنگی و هم‌افزایی در راه پیشبرد وعده‌های رئیس‌جمهوری است؛ امید است این برنامه‌ها با انتخاب مردان کارآمد و مدیران متعهد به آن برنامه‌ها و وعده‌ها به خوبی جامه عمل بپوشد. متاسفانه در دولت حسن روحانی چینش مدیران میانی بی‌تعهد به برنامه‌ها، اجرای بسیاری از تعهدات را با کندی و اخلال مواجه کرد و ضروری است تا این ایراد اساسی در این مقطع رفع شود.

*سیدمنصور حسینی - دبیر فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی

 

دیدگاه تان را بنویسید