سیاست‌های ضد تولید کارگاه‌های کوچک را زمین‌گیر کرد

مشاور کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور می‌گوید: بیشتر کارگاه‌های کوچک در کشور به دلیل اتخاذ سیاستهای ضد تولید و رواج داد و ستدهای بازرگانی راکد مانده و زمین‌گیر شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی‌اکبر سیارمه اظهار کرد: دغدغه اشتغال در کشور متعلق به امروز و دیروز نیست و از سالهای قبل گریبان اقتصاد کشور و معیشت مردم و شهروندان را گرفته است.

وی گفت: متاسفانه سیاستگذاری دولتها در سالهای گذشته بر پایه تولید و اشتغال تولید محور نبوده و بیشتر فعالیتها در عرصه داد و ستد بازرگانی بوده است تا جایی که اکثر کارگاههای کوچک به دلیل همین سیاست رو به رکود رفتند و اگر پتانسیل قابل توجهی برای اشتغال داشتیم با طرح‌هایی که دولتها در هر دوره ارائه کردند از بین رفت.

سیارمه در ادامه به طرح کارورزی دولت اشاره و اظهار کرد: در دولتهای نهم و دهم طرحی با نام استاد شاگردی مطرح شد که معتقد بودیم اجرای آن ما را به شیوه روابط استاد شاگردی سنتی ۱۰۰ سال قبل برمی‌گرداند.چون روابط استاد شاگردی که در گذشته در کارگاههای کوچک نجاری، کفاشی و آهنگری حکمفرما بود بیشتر استاد و خانه شاگردی بود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قزوین افزود: طرح کارورزی که اکنون دولت درصدد اجرای آن است دنباله‌روی همان طرح استاد شاگردی است با این تفاوت که در این طرح صرفه‌جویی را در پرداخت دستمزد نیروی کار دیده‌اند در حالی که معتقدم اگر فلسفه ایجاد مراکز فنی وحرفه‌ای، آموزش نیروهای انسانی و تربیت نیروهای ماهر است می‌توان از همین ظرفیت برای آموزش افراد متخصص و ماهر استفاده و آنها را جذب بازار کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته کارخانه‌های بزرگ بخشی را برای آموزش نیروی کار ایجاد کرده بودند و افراد فارغ التحصیل و مستعد را به عنوان کارورز جذب می‌کردند و یکسری دوره‌های عملی را برای آنها می‌گذاشتند تا پس از فراگیری مهارتهای لازم در بخشهای مختلف کارخانه استفاده کنند منتها از بدو ورود آنها را بیمه می‌کردند تا از حداقل‌های قانون کار و دستمزد قانونی برخوردار شوند، در حالی که در طرح کارورزی می‌خواهند کارورز تمام آموزشهای یک کارگر بالغ و ماهر را فرا بگیرد ولی وجوه پرداختی به این فرد در حداقل باشد.

به گفته این مقام مسئول کارگری به جای دنبال کردن طرح‌هایی که ممکن است کشور را به قهقرا ببرد باید به دنبال حل مشکلات تولید، تامین مواد اولیه، نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و اتخاذ تصمیمات علمی در سطوح مختلف اقتصاد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید