در هم‌اندیشی تشکل‌های صنفی گیلان مطرح شد:

تسهیلات ناچیز سهم بازنشستگان تامین اجتماعی/ افرایش ناچیز مستمری در قالب همسان‌سازی/ ۲۳۸ هزار کارگر و بازنشسته محروم از سهام عدالت هستند

هزینه درمان و معیشت برای بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار کمر شکن و سرسامآور است و شکاف و تبعیض بین افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با افزایش دستمزد بازنشستگان لشکری و کشوری بسیار فاحش است، اظهار داشت: متاسفانه تسهیلاتی که برای بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی دولت درنظر گرفته می‌شود ناچیز اما برای لشکری و کشوری‌ها تسهیلات ده میلیون تومانی و بیست میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود و این‌ مصداق بی‌عدالتی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در ابتدای این دیدار «حسن ایزدی» دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان با اشاره بیان اینکه ۴۹ درصد جمعیت استان را کارگران تشکیل می‌دهند که دارای "پاسپورت کارگری"، یعنی دفترچه تامین اجتماعی هستند، اظهار داشت: 70 درصد از کارگران و بازنشستگان ‌استان زیر خط فقر و حداقل‌بگیر هستند. متاسفانه بعد از گذشت یازده سال که متناسب‌سازی حقوق به انجام رسید، بازهم این افزایش مشکلی را از بازنشستگان حل نکرد؛ چراکه افرایش ناچیز مستمری در قالب همسان‌سازی به هیچ وجه کفاف هزینه‌های سرسام‌آور زندگی کارگران و بازنشستگان‌ را نمی‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه مهمترین معضلات جامعه کارگری را در حال حاضر مشکل امنیت شغلی و معیشت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: هنوز ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران و بازنشستگان یعنی ۲۳۸ هزار نفر از  سهام عدالت محروم هستند و متاسفانه در این خصوص هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی در ادامه سخنان خود ساختار افزایش ساخت بیمارستان برای جامعه کارگری و بازنشستگی استان شد و در خاتمه حمایت نمایندگان را در خصوص راه‌اندازی بیمارستان صد تختخوابی بخش قلب بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) از نمایندگان خواستار شد و این امر مهم را از مطالبات به حق جامعه کارگری استان گیلان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا؛ در ادامه «ابراهیم یوسف زاده» رئیس کانون بازنشستگان شهرستان رشت با بیان اینکه اکثر بازنشستگان سالمند هستند، افزود: هزینه درمان و معیشت برای بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار کمر شکن و سرسامآور است و شکاف و تبعیض بین افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با افزایش دستمزد بازنشستگان لشکری و کشوری بسیار فاحش است، اظهار داشت: متاسفانه تسهیلاتی که برای بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی دولت درنظر گرفته می‌شود ناچیز اما برای لشکری و کشوری‌ها تسهیلات ده میلیون تومانی و بیست میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود و این‌ مصداق بی‌عدالتی است.

در ادامه غلامرضا خوالگر (رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان) گفت: طبق وعده نمایندگان مجلس در اسفند ۹۸ قرار براین بود که نیروهای شرکتی و  خدماتی که سابقه آنها حدود ۲۵ سال است به قراردادهای معین و قرار دادهای معین نیز به قراردادهای پیمانی یا رسمی تبدیل شوند؛ اما این کار صورت نگرفت و متاسفانه خیلی از کارگران قرار دادمعین قربانی این بخشنامه شدند و تبدیل به کارمند شدند. درحالیکه این کارگران هرکدام با ۲۸ سال و ۲۹ سال سابقه با احتساب سختی و زیان آور می‌توانستند با حقوق مصوب قانون کار بازنشسته شوند؛ اما نه تنها بازنشسته نشدند بلکه حقوق و دستمزد بازنشستگی آنها نیز تا پنجاه درصد با این وضعیت کاهش یافت.

وی در ادامه افزود: خواسته ما از نمایندگان‌استان این است که در نصب مدیران کل در ادارات استان افراد شایسته و مسئولیت‌پذیر را در راس کار قرار دهند.

خوالگر در ادامه ضمن ابراز تاسف از اینکه بعضی از کارفرماها مخالف برگزاری شوراهای اسلامی کار در استان هستند نیز خاطرنشان‌ساخت: متاسفانه بعضی از کارفرماها شوراهای اسلامی کار را در مقابل خود و نه در کنار خود می‌بینند و به شدت از تشکیل شوراهای اسلامی کار در واحدهای تولیدی ممانعت می‌کنند در صورتی که وظیفه شورا هم حمایت از کارگر است و هم حمایت از کارفرما و شورای اسلامی کار هرگز علیه کارفرما نیست.

در ادامه اسماعیل افنود (رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان گیلان) گفت: از سال ۸۶ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تصویب شد و در سال ۸۹ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ و از سال ۹۰ به اجرا درآمد و در حال حاضر استان گیلان ۲۹ هزار سهمیه برای کارگران ساختمانی جذب کرده است و ۱۱ هزار نفر نیز در نوبت تخصیص سهمیه هستند و ثبت‌نامی‌های ۹۷.۹۸ و ۹۹ این ۱۱ هزار نفر  را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این یک مشکل زیرساختی است، افزود: در ابتدای تصویب این قانون قرار بر سهمیه‌بندی نبود و تمام کارگران ساختمانی می‌توانستند بیمه شوند و متاسفانه بحث سهمیه بعد از سال ۸۹ مطرح شد، که خواسته ما این است که این قانون ملنند سال ۸۶ تا ۸۹ بدون سهمیه اجرا گردد.

در ادامه «نصرالله دریابیگی» دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه کارگران بعد از امام(ره) نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشتند، افزود: کارگران بعد از انقلاب نیز در جبهه‌ها و جنگ و در همه صحنه‌ها حامی و پشتیبان نظام مقدس و مقام معظم رهبری بودند و هستند. امروز مشکل معیشت و عدم امنیت شغلی مهمترین معضل جامعه کارگری است.

وی افزود: کدام مقام و مسئول امروز با این حقوق ناچیز ۲ میلیون و هفتصد هزار تومان می‌تواند زندگی کند که کارگران بتوانند. کارگران واقعا در این مورد مظلوم واقع شده‌اند.

وی در ادامه خواستار احیای بن کارگری با ارز ۴۲۰۰ تومانی شد و افزود: یارانه و مانند یارانه تورم‌زاست و دردی از ما دوا نمی‌کند.

دریابیگی مشکل دیگر جامعه کارگری را مربوط به بخش درمان عنوان کرد و خاطرنشان‌ساخت: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالیانه خود با کارگران و دبیرکل خانه کارگر بارها بر رایگان شدن بحث درمان برای کارگران تاکید داشته‌اند. خواسته ما از نمایندگان و دولت محترم این است که برای استان گیلان که محرومترین استان در بحث درمان است، تدابیر لازم را بیندیشند و تعداد بیمارستان‌های تامین اجتماعی را برای جامعه کارگری در این استان افزایش دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در خاتمه سخنان خود افزود: تامین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری و کارگران است لذا در انتخاب مدیرعامل، اعضای هییت مدیره و بودجه سالیانه آن باید روسای جامعه کارگری حق نظر داشته باشند و در این خصوص خواسته ما تشکیل شورای عالی تامین اجتماعی در کشور است.

در ادامه «محمد پور کریم» رییس اتحادیه تعاونی‌های مصرف خانه کارگر استان گیلان خواستار افزایش تعداد تعاونی‌های مصرف خانه کارگر مانند سنوات گذشته شد و افزود: خواسته ما این است که بن کارگری توسط تعاونی‌های مصرف کارگری در سطح کارخانجات و واحدهای تولید و بین کارگران و بازنشستگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند سالهای گذشته توزیع گردد.

در پایان دنیامالی (رئیس مجمع نمایندگان گیلان) بر ضرورت پیگیری مطالبات جدی جامعه کارگری استان همچون ارتقای امنیت شغلی، بهبود درآمد و معیشت، ارتقای خدمات درمانی و افزایش حقوق بازنشستگان تاکید کرد و افزود: حمایت از جامعه کارگری بهترین شیوه تلاش برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در استراتژی جهش تولید است.

 

  • ناشناس ارسالی در

    خدا ازتون نگذره خدا ریشه تون بکنه چرا دروغ می گید اضافه حقوق، 48درصدی خدا لعنتتون کنه دروغگوها دویست تومن و سیصد تومن پوله دخدا درد دچارتون کنه

  • ناشناس ارسالی در

    .والله نمی‌دانیم چرا مسؤلین جؤابگ. نیستند. این همه نا راحتی مستمری بگیران، شفاف سا زی نمی کنند. احکام همسان سازی کجا اند.؟

  • Jalal razavi ارسالی در

    چرا چهارصد هزار تومان ادعایی مسکن پرداخت نشد در حقوق شهریور

  • زهراوزیری ارسالی در

    سلام حقوق همسرمن۲۲۵۹ م هست قیمت داروهای هرماه من۴۵۰۰۰۰میشه این ماه ازمایش گرفتم ۵۴۵۰۰۰ت فردا اکودارم ویزیت۴۸۰۰۰ وقتی فکر میکنم‌به مخارج ونرخهادیوانه میشم

  • نا شناس ارسالی در

    واقعا بی عدالتیه بین مستمری بگیران تامین اجتماعی ومستمری بگیران کشوری
    تفاوت تا چه حد ؟گرانی سرسام آور شده
    من یه بازمانده ام با اجاره خونه وکلی هزینه
    کی باید رسیدگی کنه ؟

  • ابوالفضل ارسالی در

    یه سوال دارم.
    من مستمری بگیر همسرم هستم بازمانده.
    آیا این ۴۰۰ هزار شامل مام میشه.
    یا حق مسکن ۳۰۰ هزاری.
    کسی میدونه لطفا جواب بده

  • مهراب ارسالی در

    یکی از دولت مردان گفته بود بازنشسته مثل درخت خشک شده میمونه که نباید پاش آب ریخت.واقعا تامین اجتماعی ودولت با همسان سازی این گفته را ثابت کردن که همشون نظرشون یکیه.آفرین حداقل به قشر ضعیف میشه زور گفت.

  • محمد مکرم ارسالی در

    مبلغ 1 میلیون تومان بابت 4 ماه اول سال از قرار ماهی 250000 تومان بابت همسان سازی حقوق چی شد. شاید قراره شامل مرور زمان و فراموشی شود. به هرحال ملت بیدارند و اجازه دزدی به هیچ نهادی نمیدهند.

  • محمد رضا هداوندی ارسالی در

    سلام چرا رانندگان تاکسی را بیمه نمیکنید

  • رضاسروری ارسالی در

    بجز حقوق پایین شرایط وامهاراسخت و دور از توان بازنشسته گانه است اگر کسی وضعیت مالی خوبی داشته باشد وام نمی‌گیرد چک برگشتی هم ندارد که وام به او ندهید

  • ولی زاده ارسالی در

    چرا مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان در همسان سازی کنار گذاشته شدند لعنت به ظالم

  • ایرج محمودی فرد ارسالی در

    هفته مقدس است فکری به حال ما.بازنشستگان تامین اجتماعی کسر دودرصدازحقوق بابت بیمه که معاف می باشند دیوان عدالت رای به عدم کسروعودت داده ولی تامین اجتماعی امتناع می کند تبعیض بین جانبازان مگه خونی ازاوناریخته ازمارنگین تره ازخدابترسید

  • جان محمد جعفری ارسالی در

    ایا شمایکه اون بالا نشسته اید وازخدا هیج ترسی ندارید من از کار افتاده کلی که ۳۰ سال است خانه نشین شدم ودر منطقه جنگی درحین انجام کار از کار افتاده کلی شدم حقم این است که ماهی ۲/۳۳۰ بگیرم ایا خودتان که همه چیزتان مجانی است این پول تو جیبیه فرزندتان میشود من چطور باید در این گرانی با این مبلق کم ۳۰ روز را سر کنم تو را بخدا فکری بحال ما بکنید که درمنطق جنگی درحین باسازی ابادان سال ۶۹ ضربه مغزی شدم وتمام وجودم وجوانیم را بر سر این کار گذاشتم فکری بکنید

  • زیبا جلالی ارسالی در

    مگه بازنشستگان نامین اجتماعی جزو زجمتگشان نیست چقد بیعدالتی بخدا اه مظلوم هیچووقت نمی مونه مگه ما به دولت چه بدی کردیم اینهمه بی توجهی میکنن مگه با این تورم کمر شکن با این کوهلت سن انواع اقسام مریضی با حقوق دو میلیون وسیصد هزار میشه زندگی کرد درصورتیکه حقوق یک ماهه بنده پول توجیبی یه روزه بچه هاتون نیست

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام واقع جایی تاسف داره که یی بازنشسته بعد ازاین هم کارگری کارکردن نتون یی بازنشسته اگی راحتی داشت باشه وبااین حقوق ناچیز زندگی که نه زنده بمون

  • عینی هستم ارسالی در

    شغل من جزو مشاغل سخت و زیان اوره ولی کارفرما هیچ اقدامی بابت ای مسئله نمیکنه من باید چکار کنم؟

  • ناشناس ارسالی در

    اینجا ایران است بازنشسته تامین اجتماعی هم مانند بازنشسته لشکری و کشوری یک ایرانی است. بازنشسته تامین اجتماعی خانواده دارد.اوهم در ایران حق خوب زندگی کردن دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ماسی سال درهلال احمرخدمت کردیم نمیدانیم کارگریم یاکارمند

  • ناشناس ارسالی در

    چرا نظرات را نشر نمی دهید باید همه مستمری بگیران تامین اجتماعی به رهبر و قوه قضائیه و مجلس شکایت کنیم تا احیای حق باید شکایت کنیم مجلس باید این آقایان را احضار واز ایشان توضیح قانونی بخواد واز نمایندگان کارگران دفاع شود از حق کارکران

  • علی ایرانی ارسالی در

    سلام
    لطفاً در مورد واگذاری سهام شرکت شستا که قرار شد به بازنشستگان تامین اجتماعی داده شود پیگیری فرمایید
    باتشکر

دیدگاه تان را بنویسید