به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری روز شنبه شانزدهم تیرماه در نشست شورای اداری این استان که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد رئیس جمهوری برگزار شد، درخواست کرد در ارائه تسهیلات اشتغالزای روستای در کنار ناحیه صنعتی شهرک های صنعتی نیز دیده شود.
سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد رئیس جمهوری در نشست شورای اداری در پاسخ درخواست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این امر قابل اجرا نیست چرا قانون اجازه نمی دهد.
شهرک صنعتی، مکانی است دارای محدوده و مساحت معین که مجموعه ای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی از قبیل طراحی، مهندسی، آموزشی، اطلاع رسانی مشاوره ای و بازرگانی در آن مستقر شده است و یا برای استقر ار واحدهای مذکور اختصاص می یابد و در آن تمام و یا پاره ای از امکانات زیربنایی و خدمات ضروری با توجه به نوع و وسعت شهرک و ترکیب فعالیتهای آن به واحدهای مزبور واگذار می شود.
منظور از امکانات زیر بنایی و خدمات ضروری امکاناتی است که با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در اختیار شهرک بوده و آماده بهره بردای می باشد.
ناحیه صنعتی منطقه ای است با امکانات مشابه شهرک صنعتی و مساحت آن کمتر از 100 هکتار می باشد.
ناحیه صنعتی روستایی،منطقه صنعتی است دارای محدوده و مساحت کمتر از 50 هکتار که در چارچوب طرحهای ناحیه ای موجود مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ایجاد می شود و شامل مجموعه ای از واحدهای صنعتی با اولویت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و خدمات پشتبانی است.
با این تعاریف اکنون یکی از مخترعان بین المللی چهارمحال و بختیاری که دارای ثبت جهانی اختراع نیز می باشد با مشکل تعبیر واژگانی از ناحیه و شهرک صنعتی روبرو شده است.
رسول نوروزیان قهفرخی روز یکشنبه در گفت وگوی تفضیلی با ایرنا در خصوص این مشکل می گوید: این 3 طرح شامل طرح کلان ملی فناوری دستگاه فیلتر جاذب ذرات معلق خودروی دیزل، تولید پارچه های خود تمیز کن و ضد عفونی شونده و در حوزه مهندسی پزشکی تولید نسل جدید ایمپلنت دندان است.
وی افزود:منطقه چهارمحال و بختیاری پیشگام در طرح های کلان ملی فناوری با هدف کار آفرینی فناورانه در مناطق محروم روستایی است.
به گفته وی، روند اداری و بروکراسی های بخشنامه ای اداری و حل معضل تفسیر دو واژه شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی روستایی باعث شده که ٣ طرح ملی فناورانه استان در حالت کما و بلاتکلیفی قرار گرفته است.
این مخترع کشوری می گوید: هر چند استاندار چهارمحال و بختیاری تمام تلاش و همت خود را در جهت حل این معضل 'نگارشی آیین نامه ای ' داشته است ولی تصمیم و رای نهایی در اختیار وزارت کار و رفاه امور اجتماعی قرار دارد.
نوروزیان افزود: انتظار است این وزارتخانه همت خود را جهت بهره مندی روستاهای محروم چهارمحال و بختیاری از تسهیلات روستایی در خصوص طرح کلان ملی فناوری و راهبردی کشور که پیش بینی چند هزار شغل مستقیم پایدار را خواهد داشت بکار ببندد.
به گفته وی، این مشکل پیش آمده برای 3 طرح فناوری کلان استان فقط بازی با کلمات است وگرنه روستاهای توسعه نیافته استان چهارمحال و بختیاری از پیشرفت محروم می ماند.
نوروزیان اظهار کرد:استان چهارمحال و بختیاری رکود دار بیکاری کشور است و برای توسعه و ایجاد اشتغال نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
به گفته وی، طرح های دانش بنیان و فنآورانه در هر نقطه این استان باید بدون هرگونه بروکراسی و بدون هیچ شرطی عملیاتی شوند تا رونق واقعی اقتصادی در سطح این استان و کشور ایجاد شود.
مجری طرح کلان ملی فناوری دستگاه فیلتر جاذب ذرات معلق خودروی دیزل افزود: به دلیل تعصب به رشد و توسعه استان چهارمحال و بختیاری با وجود داشتن پیشنهاد دهها میلیون یوروی اروپایی، تصمیم بر این شد این طرح ملی در استان عملیاتی شود.
به گفته وی، این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری مسیر تجاری سازی و اخذ استانداردهای بین المللی ECE-R132 اروپا را از مرکز بین المللی تحقیقات و مهندسی موتور ایدیا آدا اروپا طی کرده است.
به گفته وی، با تشویق های استاندار چهارمحال و بختیاری قرار است این در منطقه روستایی دستگرد امامزاده شهرستان کیار اجرایی شود و در صورت حمایت جدی دستگاه های اجرایی دولتی و رفع موانع اداری، فرآیند تولید ملی این قطعه راهبردی(استراتژیک) که نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد،بزودی اجرایی می شود.
به گفته وی، در صورت راه اندازی خطوط تولید دستگاه فیلتر جاذب ذرات معلق خودروی دیزل سالانه ٣٢ هزار قطعه نسل جدید DPF در این استان تولید می شود، که دهها میلیون یورو صرفه جویی ارزی را برای ایران به همراه دارد و برای ٩٦٠ نفر در سه فاز اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم می کند.
به گزارش ایرنا، رسول نوروزیان قهفرخی عضو برجسته بنیاد ملی نخبگان و از مخترعان بین المللی و مطرح کشور و جز هسته های فناور و در حال رشد پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری است.
وی منتخب جشنواره جوان خوارزمی و المپیاد جهانی اختراعات کره جنوبی سال ٢٠٠٨ است که دارای یک مدال طلا و جایزه ویژه سمی گرند پریکس و مدال طلا مسابقات اختراعات کویت و ٥ دوره برگزیده جشنواره های علمی و فناوری داخلی کشور است.
نوروزیان مخترع ١٨ طرح برجسته صنعتی، نظامی و زیست محیطی در طول ٢٠ سال گذشته بوده است و پس از ٥ سال تلاش مستمر علمی با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران رییس جمهوری در سال ٢٠١٦ موفق به ثبت اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت جهانی شد.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.