به گزلرش ایرنا، در سی امین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که پنجشنبه شب در چهارمحال و بختیاری پایان یافت، اعضای این اتحادیه با صدور بیانیه ای خروج آمریکا را یک پیمان شکنی آشکار در سطح بین المللی دانستند.
در این بیانیه آمده است: اتحادیه سراسری با عنایت به جایگاه پیمان 1+5 مربوط به فعالیت های مشروع و مسالمت آمیز هسته ای ایران موسوم به برجام که متکی و مبتنی به مصوبه شورای امنیت و منشور سازمان ملل بوده، اقدامات غیر حقوقی و عهد شکنانه دولت آمریکا که منجر به خروج از برجام گردیده را رفتاری خلاف قواعد مسلم حقوق بین الملل و تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی کرده و به شدت محکوم می نماید.
ادامه این بیانیه می افزاید: با تاکید بر اینکه کانون های وکلا سرمایه های علمی و حقوقی کشور هستند و نقش آنان در فرایند قانون گذاری غیر قابل انکار است، لذا بر اساس اصول حقوقی و مقررات بین المللی، بخصوص سند هاوانا، سزاوار ترین جهت تنظیم و تدوین مقررات، حرفه ای خود می باشد. بنابراین نادیده گرفتن نقش این نهاد در تهیه و تنظیم هرگونه طرح و لایحه مرتبط با حوزه تخصصی خود، ناقض حقوق اساسی و شهروندی می باشد.
ادامه این بیانیه آمده است: کانون های وکلای دادگستری بر این باور است دخالت در حوزه وکالت و مشاوره حقوقی مانند سایر حوزه های تخصصی و علمی، باید مبتنی بر صلاحیت علمی و توانایی های اشخاص و متناسب با نیازهای جامعه باشد.
این بیانیه می افزاید: لذا دخالت اشخاص غیر متخصص در این حوزه به شکل فردی یا موسسه حقوقی، مصداق بارز جرم تظاهر به امر وکالت بوده و چنین امری مغایر با امنیت قضایی و حقوق اساسی ملت می باشد. جلوگیری از ثبت و برخورد قضایی با اینگونه اشخاص مورد مطالبه می باشد.
این بیانیه ادامه می دهد: اتحادیه تاکید و انتظار دارد مفاد مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان قانون حاکم مبنی بر برابری شان وکیل و قاضی و تأمینات شغلی در مقام دفاع با رعایت اصل تساوی وکلای دادگستری در دستگاه عدالت معمول و مجری گردد، لذا اتحادیه استدعا دارد با توسل به ساز و کارهای قانونی نسبت به رفع مشکل از وکلایی که به مناسبت دفاع از موکلین خود گرفتار شده اند، اقدام مقتضی و عاجل بعمل آید.
در این بیانیه آمده است: تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 حق دسترسی آزاد مردم به وکیل را محدود می کند و خلاف اصل 35 قانون اساسی و قواعد بین المللی و مغایر میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که به تصویب مجلسین نیز رسیده و همچنین مغایر حقوق شهروندی بوده و این نشست به لحاظ در شرف انقضاء بودن دوره آزمایشی این قانون، به حذف تبصره مذکور در مصوبات آتی مجلس تاکید دارد.
بیانیه اعضا کانون های وکلا می افزاید: هیأت عمومی بر گردش آزاد اطلاعات و دسترسی اختیاری آحاد ملت در جهت نظارت بهتر و شفافیت هر چه تمام تر، به عنوان یکی از مظاهر حقوق شهروندی تاکید و اصرار دارد
این بیانیه ادامه می دهد: اتحادیه تاکید دارد که کانون های وکلای دادگستری از شمول قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که مبتنی بر مبانی اقتصادی است خارج بوده و تصمیم هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب وکار که کانونهای وکلا را مکلف به ثبت نام در سامانه کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی نموده است، مخالف قوانین و ماهیت حرفه مستقل وکالت است و ملازمه با دخالت دولت در این امر دارد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب خروج این کشور از پیمان بین المللی برجام را اعلام کرد که با واکنش منفی جهانیان روبرو شد.
سی امین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران از 19 اردی بهشت ماه به مدت دو روز به میزبانی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
در آیین گشایش این همایش معاون حقوقی رئیس جمهوری ، چهره های سرشناس رشته حقوق کشور،
وکلای دادگستری استان های کشور، استاندار چهارمحال و بختیاری و نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی و رئیس کل دادگستری استان حضور داشتند.
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.