به گزارش ایرنا، رحمت الله رحیمی روز یکشنبه در همایش تعاون، کارآفرینی و اشتغال در شهرکرد اظهار کرد: یکی از عواملی که منجر به عدم موفقیت تعاونی های کشور در رسیدن به اهداف مورد نظر می شود، نبود روحیه همکاری بین اعضاست.
وی تاکید کرد: تعاونی واقعی باید در چارچوب اصول تعاون که مشارکت گروهی از مهمترین فاکتورهای آن است، شکل بگیرد.
رحیمی از شکل گیری تعاون با عنوان موثرترین راهکار برای حل معضل بیکاری در کشور نام برد و افزود: از آن جا که دولت توان جذب نیروهای جدید را ندارد و بخش خصوصی نیز جوابگوی نیاز و تقاضای کنونی در بازار کار نیست، تشکیل تعاونی ها امری اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: تعاونی ها فرصت مناسبی برای جذب تسهیلات بانکی و بهره برداری موثر از سرمایه های خرد است.
رحیمی افزود: البته در تشکیل تعاونی توجه به 2 نکته شامل انتخاب نوع تعاونی و برخورداری از تخصص کافی در این زمینه ضروری است.
به گفته معاون دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اینک 100 هزار تعاونی با 20 گرایش و حدود 17 نوع فعالیت در زمینه کشاورزی، صنعت، خدمات و تجاری با بیش از 2 میلیون نفر اشتغال در کشور فعال است که با احتساب تعاونی های مصرف، سهام عدالت و مسکن بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را زیرپوشش قرار داده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 46 درصد از رشته های دانشگاهی تناسبی با نیاز و ظرفیت های شغلی این استان ندارد.
حفیظ الله فاضل با بیان وجود 63 هزار نیروی بیکار در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حدود 80 درصد از این تعداد را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
وی یکی از عوامل موثر در نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان استان را غیر کاربردی بودن رشته های دانشگاهی عنوان کرد.
فاضل افزود: با توجه به 2 برابر بودن نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری، دولت از نیمه دوم سال گذشته تسهیلات و اعتبارات مناسبی برای کمک به ایجاد اشتغال و راه اندازی بنگاه های کارآفرینی تخصیص داده است.
وی گفت: این درحالی است که تنها حدود پنج طرح نوآورانه از فارغ التحصیلان دانشگاهی موفق به دریافت این تسهیلات شده است.
نرخ بیکاری در این استان 21 درصد است.
رئیس دانشگاه علمی -کاربردی چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش راهکار برون رفت از معضل رکود کنونی اقتصاد بخصوص در حوزه کار را در گرو به رسمیت شناختن جریان خلاقیت و نوآوری دانست.
فرید براتی افزود: برای ایجاد اشتغال پایدار باید شاهد رشد اقتصادی بود و زمینه ایجاد ارزش افزوده در بنگاه های اقتصادی فراهم شود.
همایش یکروزه تعاون، کارآفرینی و اشتغال به همت دانشگاه علمی- کاربردی استان با حضور جمعی از هنرآموزان هنرستان های دخترانه و پسرانه چهارمحال و بختیاری در مرکز علمی- کاربری پیام شهرکرد برگزار شد.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.