علی نصیری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جهش قیمت دلار در ماه های اخیر ناشی از تورم انباشته ای در بازار ارز است که دولت سال ها با استفاده از سیاست و ابزارهای دستوری درصدد کنترل آن بود.
وی بیان کرد: اگر نرخ دلار متناسب با نرخ تورم کالاهای اساسی افزایش می یافت این روزها شاهد رشد ناگهانی قیمت ارز در کشور نمی شدیم.
نصیری با بیان اینکه اقتصاد در ایران دولتی است، تصریح کرد: از آن جا که بخش عمده ای از اقتصاد در کنترل برخی نهادهاست، انگیزه کارشکنی و مخالفت با دولت، بازی و جناح بندی های سیاسی توسط این نهادها نیز در افزایش ناگهانی نرخ ارز بی تاثیر نبوده است.
وی با انتقاد ازعملکرد نامناسب تیم اقتصادی دولت دوازدهم در این شرایط تصریح کرد: کابینه اقتصادی نیز چابکی لازم در اتخاذ سیاست های درست و مدیریت انضباطی و نظم سیستم بانکی را ندارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نبود عرضه و افزایش تقاضا از دیگر عوامل افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر است، افزود: دولت مدت هاست اعلام کرده که ارز کافی وجود دارد اما سوال اینجاست که این ارز چرا به جامعه تزریق نمی شود و یا نمی تواند جوابگوی تقاضا باشد؟
نصیری درباره تاثیر افزایش ناگهانی نرخ ارز در تجارت بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما واردات محور است افزایش نرخ ارز، با گران تر شدن مواد اولیه وارداتی و کالاهای تولیدی کشور، زمینه قاچاق را فراهم می آورد.
وی افزود: در صورت خروج برخی کشورها از تعهد بین المللی برجام و ادامه همین روند در کشور افزایش بیشتر قیمت ارز تا پایان سال محتمل است.
این کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای کنترل این وضعیت در کوتاه مدت باید درآمدهای ارزی را کنترل و درصدد تامین نیازهای بخش تقاضا بود.
نصیری افزود: در بلند مدت نیز باید دولت شرایط افزایش نرخ ارز براساس بازار عرضه و تقاضا و متناسب با نرخ تورم را فراهم کرده و سود و سپرده های بانکی کشور اصلاح شود.
به گزارش ایرنا، همزمان با اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام، نرخ ارز افزایش یافت.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.