به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر عبدالمجید فدایی در همایش سالروز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای در جمع کارشناسان بهداشت حرفه ای و مسئولین ایمنی و کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار افزود : طبق آمار سرو صدا و افت شنوایی ،‌گرد و غبار و مشکلات تنفسی و روی و مشکلات اسکلتی و عضلانی و کمردرد شایع ترین عوامل تهدید کننده سلامت کارگران در این استان بشمار می رود.
وی با اشاره به انتخاب شعار "بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت کار نوجوان و مقابله با کار کودکان" برای سالروز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای گفت: در راستای تحقق این شعار باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
وی یکی از نشانه های توسعه یافتگی هر کشوری را نیروی انسانی و مولد آن کشور دانست و افزود: با پذیرش این حقیقت بدون شک برنامه ریزی ها و اقدامات در راستای تامین نیرویی سالم و کارآمد انجام خواهد شد.
وی توانمندسازی کارگران و برنامه ریزی برای تامین محیطی ایمن برای کارگران و توجه به موضوع خود مراقبتی برای ارتقاء سلامت کارگران و آشنایی کارگران با روش های صحیح کار و استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی را برای پیشگیری از بروز بیماری های شغلی و سوانح و حوادث در محیط های کاری ضروری دانست.
وی خاطر نشان کرد: توانمندسازی باید در ابعاد مختلف سلامتی یعنی بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر فدایی جلب همکاری خود کارگران و نظارت دقیق را لازمه اجرای برنامه های سلامت محور دانست و اظهار داشت: هم اکنون در محیط های کار ساختار لازم برای رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای تعریف شده است.
وی گفت: باید مسئولین و کارفرمایان بدانند در هر شرایطی نیروی انسانی مهمتر از تجهیزات و منابع مالی است و ارتقاء سلامت بایستی در صنایع و کارخانجات اتفاق بیفتد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه نسبت به شیوع بیماری های غیر واگیر همچون سکته های قلبی و مغزی، ‌فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در کنار عوامل زیان آور و حوادث و سوانح شغلی سلامت کارگران را به شدت تهدید می کند.
دکتر فدایی افراد در سنین رشد جسمی و روانی را آسیب پذیر ترین قشر کارگری برشمرد و افزود: معمولاً جوانان و کودکان در محیط های شغلی سخت و پر خطر بکار گیری می شوند و حداقل حقوق و دستمزد به آنها پرداخت می شود لذا شعار جهانی ، با تاکید بر پیشگیری از کار کودکان و اشتغال آنان در مشاغل غیر قانونی انتخاب شده است.
وی در ادامه به لزوم دقت و کنترل بیشتر بازرسین و برنامه ریزی های جامع و دقیق تر در این زمینه ،‌ مشارکت بیشتر بخش های دولتی و خصوصی برای تامین سلامت شاغلین در هر صنعت و توجه به ساختار معاینات بدو استخدام تاکید کرد.
دکتر فدایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به حمایت از تولید و کالای ایرانی اظهار امیدواری کرد: با توجه هرچه بیشتر به سلامت محیط کار شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی در کنار تامین سلامت کارگران باشیم.
گفتنی است، همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت کار با حضور مسئولین و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگانی از اداره تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و بازرسین شاغل در بخش های خصوصی و دولتی در سالن اجتماعات مجتمع رحمتیه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 910370
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.