غلامحسین نصیری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درحالی که ظرفیت بهره برداری از مراتع، چرای دام برای یک دوره 100 روزه عنوان می شود، اما این میزان در دوره ای حدود 200 روز در استان است.
وی تصریح کرد: برای حل مشکل تخریب مراتع توسط دام روستایی و با توجه به نامه اخیر وزیر کشور برای اهمیت حفظ منابع طبیعی توسط دهیاری و شوراها، امسال با همکاری این نهادها، قرقبانان محلی از بین بهره برداران روستایی انتخاب و پس از مراحل قانونی از مراتع حراست می شود.
نصیری ادامه داد: البته خشکسالی، کم آبی، کوچ ماشینی و کمبود علوفه در استان های مبداء کوچ و رویش گونه گیاهی آسیب زننده به دام عشایر با نام 'بهمن' در خوزستان از عوامل مهم و تاثیرگذار در کوچ زودهنگام به شمار می رود.
وی همچنین تصاحب، تخریب و ساخت وساز در مراتع میانبند توسط روستائیان را از عوامل تاثیرگذار در کوچ زودهنگام عشایر دانست.
نصیری ادامه داد: از آنجا که سطحی از مراتع میانبند (مراتع بین مسیر رفت و بازگشت عشایر به مناطق ییلاقی و قشلاقی) بین روستائیان وعشایر بصورت مشترک بهره برداری می شود، احتمال تصرف زودهنگام این مراتع برای چرای دام روستاییان منجر به کوچ زودهنگام عشایر می شود.
وی با بیان اینکه عمده مراتع در گذشته میانبند بودند، افزود: با گسترش شهرها و روستاها، ساخت و سازهای غیرمجاز و احداث ایستگاه های بین راهی در این مراتع نظیر چلو، شیمبار (شیرین بهار در کوهرنگ) توسط روستائیان تخریب و یا ساخت و ساز شده است.
نصیری ادامه داد: با نابودی این مراتع که زمانی مکان استقرارعشایر به شمار می رفت، مدت زمان کوچ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
وی تعداد دام های سبک استان را حدود 2.5 میلیون راس عنوان کرد و افزود: حدود 40 درصد از این تعداد را دام روستایی شامل می شود که یکی از عوامل مهم تخریب در سطح مراتع است.
به گزارش ایرنا، در مجموع 23 هزار عشایر و روستایی در چهارمحال وبختیاری دارای پروانه بهره برداری از منابع طبیعی استان هستند که با توجه به وسعت 1.4 میلیون هکتاری عرصه های جنگلی و مرتعی در قالب 799 سامان عرفی استان (منابع دارای شناسنامه و پلاک مشخص)، این بهره برداران 66 درصد از این منابع را در اختیار دارند.
همچنین چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه ییلاقی عشایر استان های لرستان، خوزستان و فارس به شمار می رود و سالانه در فصل بهار و تابستان پذیرای عشایر کوچرو است.
به گزارش ایرنا، زمان ورود دام عشایر به این استان در سال جاری بیستم اردیبهشت ماه اعلام شده است.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.