به گزارش ایرنا، اقبال عباسی روز دوشنبه در شورای مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس ارزیابی های بلند مدت ،این استان هفتمین استان خشک کشور است.
وی از ممنوعه شدن 8 دشت کشاورزی از مجمع 11 دشت چهارمحال و بختیاری به خاطر خشکسالی های اخیر خبر داد و افزود: باید با جدی گرفتن مساله خشکسالی از بروز مشکلات در دیگر دشت ها و تالاب های استان جلوگیری شود.
عباسی تصریح کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط با خشکسالی در چهارمحال و بختیاری حمایت طرح های دیم کاری را در اولویت قرار داده و اعتبار لازم در این خصوص را تخصیص دهند.
وی یادآور شد: شناسایی نقاط بحرانی چهارمحال و بختیاری در مواجه با تامین آب، ذخیره سازی منابع آب در مناطق کوهستانی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و برنامه ریزی طرح های مدیریت مصرف در کوتاه مدت و بلند مدت از مهمترین اولویت های شورای هماهنگی مدیریت بحران استان است.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: فرهنگسازی برای سازگاری با تغییر اقلیم آب و هوایی موجود در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: در آستانه سال نو و با توجه به افزایش میزان مصرف آب در روزهای پایانی سال ، مردم باید با مصرف صحیح منابع آبی موجود را به درستی مدیریت کنند.
عباسی تاکید کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری به ویژه مدیران مرتبط با طرح های منابع آب باید اعتبار تخصیص یافته امسال را تا پایان سال مالی جذب و هزینه کنند.
وی افزود: استفاده از توان بالای سازمان های مردمنهاد می تواند مسئولان را در اجرای طرح های مرتبط با منابع آب یاری کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: دشت خانمیرزا در شهرستان لردگان نیز اکنون جزو بحرانی ترین دشت های کشور به شمار می رود.
علی محمدی مقدم تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اعتباری افزون بر 4 هزار و 160 میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است.
وی از احداث 73 بند خاکی در چهارمحال و بختیاری با ظرفیت افزون بر 21 میلیون متر مکعب خبر داد و یادآور شد: این تعداد سد خاکی ظرفیت کنترل 800 میلیون مترمکعب سیلاب و 170 هزار هکتار کنترل فرسایش خاک را دارد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: میزان بارش ها در سال جاری 152 میلمیتر بوده است در حالی که نیاز آبی استان بیش از 412 میلیمتر بارش است.
شاهرخ پارسا اظهار کرد: 34 درصد چهارمحال و بختیاری با خشکسالی بسیار شدید، 56 درصد با خشکسالی شدید و 10 درصد با خشکسالی متوسط مواجه است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه مهم زاینده رود، کارون و بخشی از دز است که به دنبال خشکسالی های دهه اخیر با کاهش منابع آب، افت سفره های زیرزمینی و خشک شدن چشمه ها، قنات ها و چاه های آب مواجه شده است.
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.