به گزارش ایرنا، بارش های روزهای میانی دی ماه سال 96 در چهارمحال و بختیاری نیز آن قدر کم رمق و بی بهره بود که هیچ دردی از بی آبی استان دوا نکرد.
معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در روز نوزدهم دی ماه سردترین نقطه استان، کوهرنگ با منفی 13 درجه سانتیگراد زیر صفر بود و لردگان به عنوان گرمترین نقطه استان منفی یک درجه سانتیگراد را پشت سر گذاشت.
مهرداد قطره سامانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این مدت میزان دمای هوا در شهرکرد منفی 8 و در بروجن منفی 10 درجه سانتیگراد زیر صفر بود.
وی میزان بارش های اخیر در این استان را 55 میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارش در مدت مشابه سال قبل و میانگین بلند مدت، 241 میلیمتر بود که با کاهش 77 درصدی در سال 96 مواجه شده است.
قطره سامانی افزود: میزان بارش در شهرکرد از ابتدای مهر تا نوزدهم دی ماه حدود 13میلیمتر است که این میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلند مدت 135میلیمتر بود و امسال بارش ها در مرکز استان 90 درصد یا 10 برابر سال قبل کاهش یافته است.
به گفته وی، بارش ها در شهرستان کوهرنگ به عنوان تامین کننده منابع آبی این استان و بخشی از کشور از ابتدای مهر تاکنون 125 میلیمتر و در مدت مشابه و میانگین بلند مدت 676 میلیمتر بوده که این کاهش باعث شده تا امسال چهارمحال و بختیاری خشک ترین سال را طی یک دهه اخیر پشت سر بگذراند.
قطره سامانی افزود: با ورود چهارمحال و بختیاری به خشک ترین سال، بارش ها در سال زراعی این استان نسبت به میانگین بارش ها با 40 تا 70 درصد بی بارشی مواجه شد.
به گفته وی، نقشه های پیش یابی نشان می دهد این استان در ماه های بهمن و اسفندماه سال 96 و فروردین 97 نیز بارش قابل توجهی نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سر چشمه 2 رود کارون و زاینده رود و بخشی از دز است که خشکسالی این استان استانهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده است.
طی 2 دهه قبل میانگین برف در چهارمحال وبختیاری تا نیمه دی ماه هرسال به 30 سانتیمتر می رسید، به گونه ای که باعث تعطیلی چند روزه مدارس می شد.
گزارش از: محمود رئیسی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.