به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر ارسلان خالدی فردر مصاحبه برنامه تلویزیونی زنده "سلامت باشید" افزود: کاهش مصرف الکل، کاهش نسبی در متوسط مصرف نمک در جامعه به میزان ۳۰ درصد، کاهش نسبی در شیوع مصرف دخانیات در افراد بالاتر از ۱۵ سال تا میزان ۳۰ درصد، کاهش ۲۵ درصدی شیوع فشار خون بالا و ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی از دیگر اهداف این حوزه است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس سیاست های اتخاذ شده، برآن هستیم تا دسترسی به تکنولوژی ها و داروهای اساسی قابل فراهمی شامل: داروهای ژنریک مورد نیاز برای درمان بیماری های غیر واگیر در بخش های دولتی و خصوصی را به ۸۰درصد برسانیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: از ۳۸۰ هزار مرگ ثبت شده در سال ۱۳۹۰، ۹۲ هزار نفر در اثر سکته قلبی ،‌۴۳ هزار نفر بر اثر سکته مغزی، ۳۱هزار نفر بر اثر وقوع حوادث و سوانح و ۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده اند.

به گفته وی، حوادث ترافیکی اولین علت مرگ گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال بشمار می رود.

دکتر خالدی فر در ادامه به هزینه های سنگین درمان و تامین داروی بیماران در کشور اشاره داشت و افزود: بعنوان نمونه سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در کشور است و هزینه غیر مستقیم درمان برخی از سرطان ها ۶ هزار میلیارد در سال است در صورتی که ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.

وی، وضعیت موجود عوامل خطر بیماری های غیر واگیر را شامل: ۲۷ درصد فشار خون بالا، ۲۳ درصد چاقی، ۹.۸ درصد دیابت، ۲۷ درصد کلسترول بالا، ۱۴درصد سیگار روزانه، ۹۰.۲ عدم فعالیت فیزیکی و ۴۸.۵ درصد رژیم غذایی ناسالم می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 831890
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.