به گزارش ایرنا، حمیدرضا دانش روز سه شنبه در جلسه شورای تخصصی آرد و نان استان اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها، وجود برخی مزارع رها شده در استان و ایجاد شرایط مساعد برای رشد سن گندم، اختصاص بودجه مورد نیاز برای مبارزه با این آفت ضروری است.
وی میزان سن زدگی در گندمهای استان را 0/67درصد عنوان کرد و افزود: چهارمحال و بختیاری از نظر میزان اندک سن زدگی در ردیف پنج استان برتر کشور قرار دارد.
دانش تصریح کرد: امسال از 67 هزارتن گندم تولیدی کل کشور که بیش از 2درصد سن زدگی داشته تنها رقمی معادل 257تن متعلق به این استان بوده است.
وی سطح زیر کشت گندم چهارمحال و بختیاری را 69هزار هکتار عنوان کرد و افزود: 23هزار هکتار از این میزان آبی و مابقی بصورت دیم کشت می شود.
دانش تولید گندم استان را 120 هزار تن در یکسال زراعی برآورد کرد و افزود: 83 هزار تن از این میزان گندم آبی است که گلوتن و پروتئین بالایی دارد.
گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت شده و باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می شود.
وی با بیان اینکه گندم دیم از نظر مواد گلوتنی و پروتئین با کمبود مواجه است اظهار کرد: برای حل این مشکل امسال ارقام بارانی و هما و دیگر ارقام غنی برای کشت توزیع شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تولید گندم با کیفیت در استان را در گرو همکاری سازمان برنامه و بودجه و تامین اعتبار کافی برای مبارزه با آفات این محصول عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، سالانه 100 هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری مصرف می شود که امسال 67هزار و 46تن آن از کشاورزان استان خریداری و تامین شده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.