به گزارش ایرنا، مهران کوهی روز شنبه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در نشستی با خبرنگاران استان اظهار کرد: این استان در منطقه ای واقع شده که محل برخورد صفحه عربستان و ایران
(در رشته کوه های زاگرس ) است.
صفحه عربستان، صفحه لیتوسفری کوچکی است که همراه با صفحات هند و آفریقا طی میلیو‌نها سال در حال حرکت به سمت شمال و در نهایت برخورد با صفحه اوراسیا (منطقه مشترک 2 قاره اروپا-آسیا) بوده است.
نتیجه این رویداد، به هم پیوستن قطعات صفحه و رشته‌ کوه‌هایی است که تا سراسر جنوب اروپا و خاورمیانه و در رشته ‌کوه‌های جنوب شرق آسیا گسترده شده‌اند؛ همچنین رشته‌ کوه‌ های زاگرس در ایران از برخورد صفحه عربستان با صفحه ایران به ‌وجود آمده‌ است.
وی با بیان ثبت سالانه حدود یک زلزله در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این استان نسبت به دیگر نقاط کشور به دلیل اینکه انرژی زلزله را در خود جمع نمی کند، شانس بیشتری برای عدم وقوع این پدیده طبیعی دارد.
کوهی ادامه داد: همچنین احتمال زلزله های بسیار بزرگ در این استان نیز وجود دارد که در این مورد نیز به دلیل فشار صفحه عربستان و تخلیه انرژی زلزله، احتمال وقوع آن زیاد نیست.
وی با بیان اینکه احتمال وقوع زلزله با هر اندازه در چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست بر مقاوم سازی بافت های غیرایمن و فرسوده شهرهای استان تاکید کرد.
پنجم دیماه با عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی نامگذاری شده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.