شاهرخ پارسا 29 آذرماه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، با اشاره به اینکه بارش‌های موثر در استان در مناطق جنوبی و غربی با تأخیر یک ماهه آغاز شدند، اظهار کرد: در بسیاری از نقاط استان بارش‌های پاییزه کاهش یافته و دمای هوا و تبخیر افزایش یافته است.
پارسا گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، دمای هوای امسال نسبت به سال گذشته 0.4 درجه کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت 0.8 درجه افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه میزان ارتفاع برف در سال زراعی گذشته در مدت مشابه 11 سانتی‌متر بوده است، تصریح کرد: امسال با بارش‌های بسیار کم برف در کوهرنگ و آب شدن برف‌ها میزان ارتفاع برف به صفر رسیده و ماندگاری برف به 80 روز کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی استان گفت: میانگین بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 38 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت 77 درصد کاهش بارش در استان وجود دارد، این در حالی است که در بیشتر ایستگاه‌های شاخص استان کمبود بارش گاهاً به 95 درصد هم رسیده است.
وی با اشاره به اینکه کاهش بارش در استان به یک هزار و 162 میلی‌متر رسیده است، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده میانگین بارش سالانه استان به طور متوسط 580 میلی‌متر بوده است.
پارسا با اشاره به ارتباط معکوس میان بارش‌های پاییز و زمستان در استان، خاطرنشان کرد: در سال‌هایی که میزان بارش پاییزه کم بوده زمستان پربارش مشاهده شده و تا حدودی کمبود بارش‌ها جبران شده که امید است امسال این اتفاق رخ دهد.
وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده میانگین بارش آذرماه بسیار کمتر از نرمال بوده و بارش‌ها در دی ماه در حد نرمال تا بیشتر از نرمال و بهمن نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان در ادامه گفت: از امروز تا روز شنبه هفته آینده موج کم دامنه از منطقه عبور کرده و بارش‌هایی در مناطق مرتفع استان رخ خواهد داد و با توجه به نداشتن رطوبت کافی، سبب افزایش دمای هوا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده هفته آینده هفته پر بارشی برای استان خواهد بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 818696
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.