به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، شهرام احمدی با اعلام این خبر گفت: مشاهده این گونه با اهمیت و درخطر انقراض جهانی در تالاب گندمان نشان دهنده ارزش زیستگاهی این تالاب است. وی افزود: سازمان IUCN وضعیت بقای خروس کولی دشتی را در حالت در معرض انقراض طبقه‌بندی کرده است و علت این طبقه بندی را کاهش شدید تعداد این پرنده در دهه‌های گذشته عنوان نمود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خصوصیات ظاهری این پرنده را چنین توصیف کرد: طول بدن خروس کولی دشتی ۲۹ سانتی‌متر است. این پرنده به نسبت درشت و پادراز است و رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌آید که از نزدیک، تارک سیاه آن با ابروی سفیدش که در پس گردن به شکل حرف V لاتین تلاقی پیدا می‌کنند، تضاد ویژه‌ای پدید می‌آورد.

وی اظهار داشت: هنوز علت اصلی کاهش چشمگیر تعداد این پرنده مشخص نیست. احمدی بیان داشت: این پرنده در ایران، زمستان‌ها به صورت مهاجر عبوری، در نواحی دریای خزر و شمال غربی کشور، همچنین جنوب کشور در کرانه‌های خلیج فارس دیده شده است.

وی اذعان کرد: تاکنون از زادآوری این گونه در عرض‌های پایین تر مثل ایران گزارشی وجود ندارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایجاد شرایط مناسب در تالاب گندمان، همچنین خشکسالی‌های اخیر وخشک شدن برخی تالابها را از عوامل مشاهده این پرنده در تالاب گندمان دانست و گفت: از آنجاییکه این گونه با برخی گونه های دیگر پرندگان وابستگی بیشتری دارد، احتمال مشاهده گونه های دیگر در این تالاب ارزشمند، دور از انتظار نیست.
گفتنی است ، خروس کولی دشتی یا خروس کولی اجتماعی با نام علمی Vanellus gregarius ، گونه‌ای خروس کولی عضو تیره سلیمیان است. این پرنده در قزاقستان و روسیه تولید مثل و در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران، زمستان‌گذرانی می‌کند. این پرنده در اروپا کمیاب است. این گونه به خاطر کاهش بسیار چشمگیر جمعیتش ازطرف سازمان محیط زیست جهانی (IUCN)درطبقه بحرانی CR قرارگرفته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 765101
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.