به گزارش ایرنا،سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (1272-1353ق) از فقهای شیعه در قرن چهاردهم قمری در دهکردی (شهرکرد) بود که تحصیلاتش را در اصفهان آغاز کرد و در عراق تکمیل کرد، او از 37 سالگی در مدرسه صدر اصفهان به تدریس و فتوا مشغول شد و میرزا حبیب الله رشتی از استادان وی بود او خود نیز شاگردانی تربیت کرد و آثاری چون منبر الوسیله و لمعات در شرح دعای سمات از او بر جای مانده است.
به گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرکرد، حجت الاسلام محمد علی نکونام در نشست هماهنگی بزرگداشت آیت الله دهکردی افزود:15 تیر کنگره نکوداشت آیت الله سیدابوالقاسم دهکردی و گرامیداشت هفته فقاهت و مرجعیت در استان برگزار می‌شود.
وی، با اشاره به ششم شوال سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی گفت: این مرجع بزرگوار شخصیت بزرگ عظیم علمی و فقهی و از استوانه‌های فقه و فقاهت در استان چهارمحال و بختیاری است.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه این شخصیت برای مردم ناشناخته مانده است و وقتی از مردم در مورد آیت‌الله دهکردی سوال می‌شود، بیشتر مردم استان با نام ایشان آشنا نیستند و اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، چه برسد به آن که بخواهند با زندگی و راه او آشنا باشد و این یک ضعف جدی است که ضرورت دارد این گونه چهره‌ها و دیگر چهره‌هایی فقهی و علمی و دیگر نخبگان به مردم استان معرفی شوند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: استان ظرفیت‌های فراوان همچون آیت الله دهکردی دارد و باید به مردم اعلام کرد که استان این ظرفیت‌ها را دارد و تلاش شود این ظرفیت‌ها را مدام و مستمر به مردم معرفی کرد.
امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: کنگره‌ای که امسال بناست برای نکوداشت عالم گرانقدر آیت‌الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی برگزار شود، آغازی برای کارهای پیاپی است که هر ساله برای شناساندن ابعاد شخصیتی این عالم عالی‌قدر و سایر علمای چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.
به گفته وی، این نکوداشت با هدف تبیین شخصیت آیت الله دهکردی و نشان دادن این شخصیت به نسل جوان و همچنین ضرورت معرفی و تبیین جایگاه فقه و فقاهت روز پنج شنبه 15 تیرماه 1396 ساعت 10 صبح در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار خواهد شد.
امام جمعه شهرکرد گفت: اگر اشکال و ایرادی در اجرای برنامه وجود داشته باشد، نباید متولیان امر را مأیوس کند چرا که این ورود به کار است و هرسال این برنامه بهتر و آن گونه که شایسته و لازم است برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: انتظار است مردم استان اقبال ویژه از این برنامه داشته باشد چرا که استان ذخائر علمی و فقهی فراوان دارد که این ذخائر را باید به خودشان و هم به دیگران بشناسانند و به این داشته‌های عظیم افتخار کنند و ببالند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به شخصیت والای آیت‌الله دهکردی افزود: آیت‌الله جعفر سبحانی در کتاب طبقات الفقهای خود بخشی را به شرح زندگی آیت‌الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی اختصاص داده‌اند و این نشان از عظمت شخصیت ایشان دارد مردم استان باید بدانند چه مفاخری در استان داشته‌اند.
امام جمعه شهرکرد گفت: هدف فقط معرفی این عالم گرانقدر به افراد محدود حاضر در کنگره نیست بلکه همه باید ایشان را بشناسند و آماده کردن فضای شهری در تحقق این هدف بسیار مهم است، که باید مرکز استان حال و هوای این برنامه را به خود بگیرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی در شب ششم شوال سال 1352 هجری در شهر اصفهان به دیدار حق شتافت و پیکر این عالم ربانی و مجتهد زمانه با حضور مردم اصفهان و شهرکرد به خاک سپرده شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.