به گزارش ایرنا، مردم چهارمحال و بختیاری از صبح دوشنبه در شهرها و روستاهای استان پس از یک ماه روزه داری،در روز اول شوال با حضور در میعادگاه های نماز، بقاع متبرک و اماکن از پیش تعیین شده، نماز عید سعید فطر را اقامه کردند.
مردم چهارمحال و بختیاری، در این روز با ندای توحیدی ˈالله اکبر ' ˈروانه محل های اقامه نماز شدند و
به گزارش ایرنا، نماز عید فطر علاوه بر شهرکرد در شهرستان های بروجن، اردل ،فارسان ،کیار ،کوهرنگ ، لردگان، بن و سامان نیز با شکوه خاصی برگزار شد.
از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و جمعی از موسسه های خیریه در چهارمحال وبختیاری بیش از 300 صندوق برای جمع آوری زکات فطریه مردم نمازگزار در خیابان های محل برگزاری نماز عید فطر در نظر گرفته شد.
برگزاری جشن سادات، جشن نو عید ، آیین سنتی کاکلی پزان و توزیع آن در بین مردم، آیین زیارت اهل قبور و دعای فرج در عید سعید فطر سال 96 در نقاط مختلف استان برگزار شد.
در آیین سنتی جشن سادات ، برخی از مردم زکات فطریه خود را برای سادات و کسانی که سید هستند می برند و این جشن هنوز در برخی از روستاهای استان برپاست.
در جشن نوعید، نیز در برخی از روستاهای استان در عید فطر عده ای از پیران برای کسانی که در طول سال سیاه پوش درگذشتگان خود هستند، پیراهن نو می برند تا عذر از سیاه پوشیدن بردارند.
آیین سنتی کاکلی پزان که از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان تا عید سعید فطر انجام می شود، تعدادی از خانواده ها این نان شیرینی محلی را به عنوان نذر در بین نمازگزاران فطر توزیع می کنند.
در برخی از شهرها و روستاهای استان نیز به مناسبت عید سعید فطر ، خانواده ها برای نوعروسان هدیه یا خلعتی می برند و برای عروس و داماد آرزوی خوشبختی دارند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای 900 هزار نفر جمعیت است و هنوز برخی از ایین های عید فطر در این استان از سوی مردم برگزار می شود.
خبرنگار و انتشار دهنده : محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.