مهرداد قطره سامانی روز شنبه به مناسبت 27 خرداد روز جهانی مقابله با بیابان زایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سالهای اخیر به سبب تولید گازهای گلخانه ای، افزایش دما و کاهش بارشها شاهد تغییرات اقلیمی هستیم که این وضعیت منجر به وقوع پدیده بیابان زایی بویژه در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته، شده است.
وی، خشک شدن دشت ها و زوال جنگلهای بلوط زاگرس مرکزی را از پیامدهای مخرب وقوع پدیده بیابان زایی در کشور دانست و گفت: براساس جدیدترین تحقیقات انجام گرفته از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، 44 هزار هکتار از جنگل های زاگرس این استان به صورت تک پایه و به شکل خشکیدگی تاج درخت در حال زوال است که اصلی ترین علت آن تغییر اقلیم گزارش شده است.
این کارشناس مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی، تولید چشمه های گردو خاک را از دیگر پیامدهای وقوع پدیده بیان زایی دانست و تصریح کرد: تاکنون پنج کانون گرد و خاک در استان شناسایی شده که در پی وزش باد، هوای این استان را آلوده می کند.
قطره سامانی همچنین از ممنوعه شدن هشت دشت این استان خبر داد و گفت: این موضوع سبب فرونشست زمین در دشت ها شده که می طلبد مسئولان در این رابطه اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری انجام دهند.
17 ژوئن برابر با 27 خرداد به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نامگذاری شده است، این نامگذاری 23 سال پیش در سازمان ملل متحد از سوی نخبگان کشورهای مختلف انجام گرفت.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.