به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در همایش بررسی راهکارهای ایجاد اشتغال در جوامع روستایی گفت: با هدف جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و برقراری توازن منطقه ای باید در جوامع محلی ایجاد شغل کرد.
به گفته وی، در راستای بهره وری اقتصادی در مناطق روستایی باید از وضعیت موجود آن مناطق بهره گیری کرد و به سمت احیای منابع از دست رفته گذشته در این مناطق حرکت شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پرورش گیاهان دارویی، گیاهان و درختان مثمر کم آب و اجرای طرح های اقتصادی منابع طبیعی از جمله منارید فرصت مطلوبی برای ایجاد شغل و توسعه برنامه های کشاورزی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ مشارکت و توسعه سرمایه گذاری در مناطق روستایی باید نهادینه شود، تصریح کرد: در این مناطق نه تنها خود افراد اقدامی به ایجاد تشکل و سرمایه گذاری نمی کنند بلکه در مواقعی هم از دیگر سرمایه گذاران و طرح ها استقبال نمی کنند.
سلیمانی دشتکی افزود: سال جاری 20 درصد اعتبارات عمرانی و 5 درصد اعتبارات جاری چهارمحال و بختیاری در بخش اشتغالزایی به عنوان یارانه پرداخت می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش گفت: پس از اجرای برنامه های اشتغالزایی 15 روستای استان تا پایان سال 97 به عنوان 'روستای بدون بیکار' معرفی می شود.
سیامک سلیمانی گفت: برای توسعه روستاها با هدف رشد اقتصادی، فقرزدایی و ایجاد اشتغال باید اقدام و جذب سرمایه های خرد انجام شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: استفاده از مشارکت مردمی و جوامع محلی در راستای جذب سرمایه گذاری های خرد، امسال پیروی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری در دستور کار است.
شراره زارعان تصریح کرد: آگاهی بخشی و بسیج محلی برای جذب سرمایه های خرد محلی، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، آموزش و ترویج انواع مشاغل محلی در راستای بهبود وضعیت معشیت مردم و توجه و توسعه دانش بومی روستایی برای ایجاد شغل در این مناطق دنبال می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز افزود: در دولت یازدهم با حفظ مالکیت دولت در عرصه های منابع طبیعی، مردم در بهره برداری از این عرصه ها و تغییر الگوی کشت مشارکت داده شدند.
علی محمدی مقدم با تشریح بحران کم آبی در این استان، اظهار کرد: 86 درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری عرصه های منابع طبیعی است، مردم برای کشت و بهره برداری از گونه های مثمر کم آب و توانمندی آنها اقدام شده است.
بنابراین گزارش تعدادی از کارآفرینان روستایی که در بخش های کشاورزی و دامپروری، گردشگری، توسعه باغات، توسعه و کشت گیاهان دارویی فعالیت دارند، الگوی برنامه های ایجاد اشتغال را ارائه کردند.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار: جهانبش صفری
6021/7361
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.