به گزارش ایرنا، تجربه ‌های تاریخی نشان داده که ترقی و تعالی یا فروپاشی هر مملکتی به نقش نخبگان سیاسی آن کشور وابسته است و اندیشه و تفکر آنها در اجرای برنامه ‌های سیاسی و اجتماعی و چگونگی تحقق خواسته ‌های مردم به میزان تعیین ‌کننده و سرنوشت‌ سازی موثر است.
در واقع نخبگان سیاسی به خاطر توانایی تاثیرگذاری بر ساختار و عملکرد کل نظام سیاسی با هیچ یک از پاره‌ نظام‌های سیاسی و اجتماعی قابل مقایسه نیستند، به همین دلیل است که محور اصلی بحث‌ های علمای علوم اجتماعی در 4 دهه اخیر را گروه نخبه سیاسی و ساختار عملکردی آن تشکیل می‌دهند.
از همین رو باید گفت؛ نظامی که در هر کشوری شکل می‌گیرد بنحو قابل توجهی متاثر از نخبگان سیاسی آن جامعه است و این نخبگان هستند که در سلامت آن نظام سیاسی نقش تعیین‌ کننده دارند، در همین راستا باید متخصص‌ ترین و متعهد ترین افراد وارد عرصه سیاسی شوند تا بتوانند اهداف آن نظام را با درستی عمل و گفتار خود دنبال کرده و آن را به سرمنزل مقصود برسانند.
اما از آنجا که نظام جمهوری ایران یک نظام مردم سالار دینی است و مردم با رای مستقیم خود رئیس جمهوری را که بالاترین مقام اجرایی کشور است، انتخاب کنند از همین رو حضور حداکثری و بویژه انتخاب آگاهانه مردم در انتخابات می تواند نقش تعیین کننده ای در انتخاب رئیس جمهوری توانمند و نیز ارکان زیرمجموعه وی باشد.
البته این موضوع نه تنها در انسجام بخشی بیش از پیش ارکان داخلی کشور بلکه در قدرت گیری نظام در منطقه و عرصه بین الملل نیز بسیار اثرگذار است.
و امروز 29 اردیبهشت یک بار دیگر مردم ایران در برابر آزمون دیگری قرار دارند که در نتیجه آن سرنوشت ایران به مدت چهار سال به عهده رئیس جمهوری منتخب آنها واگذار می شود.
در این میان مردم چهارمحال و بختیاری در شهرستانهای 9 گانه نسبت به آینده خود و هموطنان احساس مسئولیت کرده و از ساعات اولیه روز خود را به شعب اخذ رای رسانده و تلاش دارند با یک انتخاب درست چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه شوراهای شهر و روستا، بهترین سرنوشت را برای خود و کشورشان رقم بزنند.
مردم شهرستان لردگان که یکی از ولایتمدارترین مردم استان به شمار می روند و همواره حضور حداکثری و پرشوری در انتخابات های متعدد داشته اند، امروز نیز از ساعت 4 صبح در مقابل شعب اخذ رای به انتظار نشسته بودند تا با شروع برگزاری انتخابات در زمره نخستین افرادی باشند که رای خود را به صندوق می اندازند.
به تناسب آن در شهرستانهای دیگر از جمله کوهرنگ، شهرکرد، کیار، بروجن، سامان، بن و اردل نیز صف های طولانی از حضور مردم در شعب اخذ رای تشکیل شده که نشانگر درصد بالایی از مشارکت در این دوره از انتخابات است.
آرای بختیاری های غیور استان در مناطق سخت گذر نیز با بالگرد و صندوق های سیار اخذ می شود که به گفته رئیس ستاد انتخابات استان برای این مناطق 166 صندوق اخذ رای سیار ارسال شده است.
همچنین از آنجا که شاهد برگزاری همزمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم، حضور مردم و انتخاب افراد شایسته و توانمند در انتخابات شوراها نیز نقش بسزایی در اداره هرچه بهتر امور شهر و روستا دارد و می تواند بسیاری از کاستی های موجود را برطرف کند.
از سوی دیگر یکی از ملاک های مقبولیت نظام های سیاسی مردمسالار، حضور آحاد مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی است و یکی از مهمترین زمینه برای سنجش حضور مردم، عرصه انتخابات است.
بی شک مردم کشور با حضور حداکثری خود بار دیگر مهر تاییدی بر نظام جمهوری اسلامی ایران می زنند.
چهارمحال و بختیاری بیش از 900 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 665 هزار نفر واجد شرایط رای هستند که می توانند رای خود را از طریق 917 صندوق برای انتخابات رئیس جمهوری و 887 صندوق برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا واریز کنند.
گزارش از خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.