تصویر شاعرانه اردیبهشت برای گردشگران چهارمحال و بختیاری خاطره ای فراتر از یک عکس است چرا که طبیعت برای نوازش گردشگران پا پیش می گذارد.
اگر چه تعداد زیادی از سفرهای گردشگری مردم به چهارمحال و بختیاری در این فصل از سوی خود مردم دارای نوعی بی برنامگی است، اما حضور تورهای گردشگری از سراسر کشور بخشی از این بی برنامگی را جبران می کند.
با این حال هوای خوش و سرزمین سرسبز باعث شده است روزهای تعطیل طبیعت جاندار چهارمحال و بختیاری میزبان مردم باشد و این طبیعت گردی در روزهای تعطیل اردیبهشت، به یک عادت خانوادگی در استان تبدیل شود.
در چهارمحال و بختیاری ماه اردیبهشت هر نطقه اش با استقبال گردشگران همراه است اما دو کانون گردشگری اردل و کوهرنگ در این فصل بالاترین میزان استقبال را دارد.
شهرستان اردل در فصل بهار در ماه اردیبهشت یکپارچه سرسبز
می شود از این روز جاده های این شهرستان در روزهای جمعه پر از خودروهایی می شود که مقصد آنها رفتن به دل طبیعت است.
چهار محال و بختیاری در فلات مرکزی ایران با جاذبه های طبیعی فراوان از جمله آبشارهای زیبا در اردیبهشت و مراتع سرسبز، کانون مهمی برای جذب گردشگران است.
در اردیبهشت 3 تالاب بین المللی چغاخور، گندمان و سولگان از نظر تنوع گونه های زیست محیطی در ایران خود را در معرض دید عموم قرار می دهند و حاشیه این تالاب ها در روزهای تعطیل اردیبهشت با استقبال مردم همراه است، هر چند چه برخی از مسافران و گردشگران به حریم این تالاب ها تعرض می کند و خودرو خود را تا آستانه ساحل این تالاب ها می برند.
اما در شهرستان کوهرنگ نیز بازفت چهارمحال و بختیاری در اردیبهشت، کانون حضور عکاسان طبیعت است و عکاسان برای ثبت لحظات کوچ عشایر در دل طبیعت به این منطقه سفر می کنند.
در اردیبهشت ماه بهار بازفت آنقدر جذابیت های رنگی و طبیعی دارد
که عکاسان سراسر کشور اردوهای آموزشی یا حرفه ای خود را در این منطقه برگزار کنند.
وجود بافت و کوچ عشایر در فصل بهار، این منطقه را به اکو موزه کشور تبدیل کرده است و یکی از معتبرترین اکوتوریسم های فلات مرکزی در این منطقه با کوچ عشایر در دل طبیعت رقم می خورد.
بازفت در شهرستان کوهرنگ چهار محال و بختیاری در مسیر خوزستان از دیرباز محل کوچ ییلاق و قشلاق و ایلراههای عشایر بوده و همواره توجه گردشگران بویژه گردشگران خارجی را برانگیخته است.
مهمترین ویژگی گردشگری چهارمحال وبختیاری ˈ اکوتوریست طبیعیˈ یا ˈگردشگری طبیعت ˈو جغرافیایی آن است.
این سرسبزی طبیعت اردیبهشتی به مردم احساس آرامش می دهد به همین دلیل پس از یک هفته کار و تلاش، مردم سعی می کنند در مناطق طبیعی این استان از جمله اردل و کوهرنگ حضوری پررنگ تر داشته باشند.
یک روانشناس می گوید: انجام طبیعت گردی و حضور در دل طبیعت باعث کاهش استرس به ویژه اضطراب های محیط کار در بین افراد می شود.
دکتر ˈ پریسا شهبازی ˈدر گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اگر این نوع گردشگری در فصل بهار با برنامه باشد و به طبیعت آسیبی نرسد یکی از بهترین مولفه های گردشگری در ایران خواهد بود.
به گفته وی،این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان نیز می شود.
یک جامعه شناس نیز می گوید: توریست به کسی اطلاق می شود که صرف نظر از کنجکاوی به قصد تفنن و تفریح سفر می کند از این روز گردشگری طبیعی و حضور در طبیعت حتی برای یک نیمروز نیز می تواند بخشی از صنعت توریسم قلمداد شود.
مژگان نصیری در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس اعلام کارشناسان حدود 65درصد از گردشگری نیمه اول یک سال، گردشگری طبیعی است اما برخی از مردم برای این نوع گردشگری برنامه خاصی ندارند و تنها هدف آنها رفتن به دل طبیعت است.
به گفته وی، گردشگری طبیعت نوعی توریسم طبیعی و پایدار است که با مشارکت گردانندگان بومی و بهره گیری از پتانسیل های بومی و طبیعی گردشگری میسر می شود.
وی توریسم گردشگری را بسیار با ارزش دانست و گفت: نوعی از گردشگری که در آن مسافرت به مناطق طبیعی با اهداف مطالعاتی و بهره بصری از مناظر و رستنی های طبیعی و حیات وحش و با توجه به جنبه های فرهنگی هم در گذشته و هم در حال صورت می پذیرد.
اما یکی از جاذبه های گردشگری در اردیبهشت چهارمحال و بختیاری دشت لاله در کوهرنگ است که به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد در کشور تلقی می شود.
این جاذبه طبیعی هر ساله با استقبال گردشگران روبرو می شود اما گاهی گردشگران رعایت این گیاه وحشی را نمی کنند و عده ای به پیاز کنی رو می آورند و تعدادی از گردشگران برای گرفتن عکس یادگار در این رویشگاه ورود می کنند و مانع رشد این گونه می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری می گوید: سالانه نزدیک به 60 هزار نفر از دشت لاله های واژگون در شهرستان کوهرنگ دیدن می کنند.
بهمن عسگری سوادجانی افزود:هر ساله در اردیبهشت ماه، گردشگران و مسافران کشور در قالب تور برای دیدن جاذبه گردشگری و طبیعی دشت لاله های واژگون به این استان سفر
می کنند.
به گفته وی، این منطقه 3 هزار هکتار وسعت دارد که حدود 250 هکتار آن محل رویش گل های لاله است.
به گزارش ایرنا، بهار چهارمحال و بختیاری به ویژه اردیبهشت یکی از مولفه ها و شاخص های برای جذب گردشگر طبیعی است و این نوع گردشگری می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت توریسم در استان داشته باشد.
87 درصد از مساحت این استان کوهستانی است و تاکنون یک هزار و 400 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری اعم از پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در استان شناسایی شده که از گونه های شناسایی شده 27 گونه خاص استان است و همچنین با داشتن 28گونه جانوری در هریک میلیون هکتار، مقام اول گونه های جانوری کشور را به خود اختصاص داده است.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.