مجید خرازیان مقدم روز شنبه در کارگاه آموزشی ملی حفاظت و مدیریت ماهیان آب های داخلی در شهرکرد افزود: ایران با هشت هزار و 200 گونه گیاهی و یکهزار و 163گونه جانوری مهره دار شناسایی شده جزو 20 کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی است.
وی تصریح کرد: برنامه های اجرایی در حوزه محیط زیست کشور طی سالیان گذشته نه تنها برنامه محور نبوده بلکه بصورت سلیقه ای انجام شده است.
خرازیان اظهار کرد: در دولت یازدهم به منظور حمایت بیشتر از گونه های در معرض تهدید، برنامه ای با عنوان «عمل» تهیه شد که در آن یک برنامه ریزی میان مدت تا پایان برنامه ششم توسعه برای حفاظت از 74 گونه و در برنامه عمل 30 گونه در معرض تهدید مورد حمایت قرار گیرد.
به گفته وی، سال گذشته در برنامه عمل برای 6 گونه جانوری برنامه ای تهیه و برای اجرا به استان ها ابلاغ شد که در شورای برنامه ریزی استان ها این برنامه تصویب و یک ردیف اعتباری مستقل در نظر گرفته شد و براساس برنامه و بند قانونی برنامه 5 ساله ششم، دولت را مکلف به ارتقای وضعیت زیستی گونه های در معرض تهدید نموده است.
خرازیان مقدم اظهار کرد: اینک 163 گونه ماهی در آب های شیرین و آب های داخلی کشور وجود دارد و این درحالی است که یک درصد کل کشور را تالاب ها و رودخانه ها تشکیل می دهند.
وی گفت: کاهش نزولات جوی و خشکسالی طی 2 دهه اخیر در کنار تغییرات اقلیمی، وضعیت منابع آبی کشور را بدلیل مدیریت نابسامان و غیر اصولی، الگوی کشت نامناسب، توزیع آب و بهره برداری بی رویه در بخش کشاورزی و سد سازی بحرانی کرده است.
خرازیان تصریح کرد: در حوزه مدیریت منابع زیستی و مدیریت ماهیان آبهای داخلی نیز ماهی ریزی غیر اصولی در منابع آبی، مخازن، سدها، دریاچه ها و تالاب ها و معرفی گونه های غیر بومی به سهو یا عمد از دیگر مشکلات این حوزه است.
به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی ملی حفاظت و مدیریت ماهیان آبی داخلی با حضور کارشناسان آبزیان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها به مدت 2 روز در شهرکرد برگزار می شود.
خبرنگار: سمیه پناهنده** انتشار:جهانبخش صفری
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.