به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وقتی سخن از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری می شود، باید این هشدار را به مسافران نوروزی داد که قدم به سرزمینی بسیار زیبا ولی با آب و هوایی سردسیری می گذارید.
استانی که از فرط زیبایی مناظر طبیعی آن، به این پهنه از خاک میهن، سوئیس ایران می گویند. دامنه کوه های سربه فلک کشیده ای که از برف آکنده است، در ماههای گرم سال، با علفهای بلند و جنگلهای بلوط پوشیده می شود ولی در ایام نوروز، سوز سرمای زمستان هنوز در جان برفی چهارمحال و بختیاری مانده است.
این سرزمین زیبا به دو حوزه "چهارمحال" و "بختیاری" تقسیم می شود که شاید کمتر مخاطبی تاکنون به تفکیک این دو حوزه قومیتی توجه کرده باشد.
چهارمحال، بخشی روستانشین، بین استان اصفهان و بخش بختیاری نشین این پهنه است. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد.
از مهمترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری می توان به شهرهای "شهرکرد و فرخشهر"، "بن و سامان"، "بروجن"، "اردل و فارسان" و "لردگان" اشاره کرد که زبان اکثر مردم این شهرها، بختیاری (گویشی اصیل ایرانی)، فارسی و اقلیتی هم ترکی قشقایی است.

سرزمین چشمه ها و آبشارها
چهارمحال و بختیاری را می توان سرزمین باشکوهی از چشمه ها و آبشارها دانست که در نوروز، بیشترین آب را دارند. برخی از آبشارهای معروف این استان را نام می بریم:

آبشار دره عشق
آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل مجاور روستای دره عشق و در 130 کیلو متری شهرکرد قرار دارد این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و یکصد متر ارتفاع دارد و در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک اناری فضای شگفت انگیزی را بوجود آورده است.

تصویر 1: آبشار دره عشق

آبشار آتشگاه
این آبشار در یکصد و نود کیلومتری شهرکرد و چهل کیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت در دره ای روح افزا و دلگشا به طول دو کیلومتر در بالادست روستای کوچک آتشگاه قرار گرفته است روستای آتشگاه که خاطرات سرداران ایلامی را به یاد می آورد دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است در میان دره نهر خروشانی جاری است و سنگهای آهکی و گچی و درختان کهن سال گردو چنار و بلوط و زبان گنجشک پیرامون آنرا فرا گرفته.
مسیر این آبشار از سرچشمه تا اتصال به رودخانه خرسان و را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فرا گرفته است. شیب زیاد و پستی و بلندی های دره بطول 3 کیلو متر، آبشار های متعدد کوچک و بزرگی را ایجاد کرده است که در فاصله 200 متری 2 آبشار بزرگ خود نمایی می کنند.

تصویر2: آبشار آتشگاه لردگان

آبشار تونل کوهرنگ
این تونل در سال 1322 جهت انتقال قسمتی از آب چشمه کوهرنگ و چشمه های مجاور به زاینده رود در چلگرد ساخته شد. تلاش برای انتقال آب به ازمنه بسیار دور بر می گردد. در دوران صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه کارکنان وانتقال آب، راه به جایی نبرد. آثار این تلاش و شکاف هنوز بر پیکره کوه کارکنان پیداست.

تصویر 3: آبشار تونل کوهرنگ


گرداب بن
دریاچه گرداب بن (به کسر ب) در 23 کیلومتری غرب شهرکرد یکی از جاذبه های گردشگری این دیار به شمار می رود. گرداب بن در اصل، مکانی برای جمع آوری آبی است که از زیر کوه بیرون می‌آید و به صورت گردابی تشکیل شده و در کنار این پدیده یک مجتمع تفریحی ایجاد شده که گردشگران زیادی را از استان‌های مختلف ایران جذب می‌کند.
وجود مراکز گردشگری زیادی چون امامزاده بارده، امامزاده سید بهاءالدین، رودخانه زاینده رود، و سدهای خاکی شیخ شبان و بارده شرایط مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده است. گون، علف تمشکی، لاله واژگون، سیر کوهی، آویشن، شقایق وحشی و جو وحشی از جمله تنوع پوشش گیاهی شهرستان بن هستند.

گرداب بن در نوروز

پیرغار، یادگاری از دوران میتراییسم یا مشروطه
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری، پیرغار است. وقتی 32 کیلومتر از شهرکرد به سمت جنوب بروید، به شهرستانی به نام فارسان می رسید، پنج کیلومتر گذشته از فارسان، پس از گذر از روستایی به نام گوجان و ده چشمه به مجموعه طبیعی- تاریخی پیرغار با چشمه های پرآبی که دو کتیبه تاریخی را فرا گرفته، می رسید. در این مجموعه، آب همچون دانه های مروارید از این چشمه سرازیر و آبشاری بلند از آن ساخته است.
دو روایت درباره پیرغار وجود دارد. روایت اول، این است که پیرغار را یکی از مکانهای تاریخی برای آیین مهرپرستی در غارها می داند. در این آیین که مربوط به دوره پیشازرتشت است، ایرانیان باستان، الهه خورشید را در غارها ستایش می کردند. روایت دوم، گذشته پیرغار را تا دوران معاصر و زمان مشروطیت کوتاه می کند و به یاد مسافران می اندازد که سواران بختیاری، فاتحان مشروطه تهران بودند.
در این مکان طبیعی دو کتیبه تاریخی که قسمتی از حوادث دوران مشروطیت را نقل می کند بر صخره سنگ ها حک شده است. قبل از رسیدن به فارسان در یک سه راهی، تنها 15کیلومتر راه را به سوی شهر جونقان طی کنید، تا به این مکان برسید.

تصویر 5: پیرغار فارسان

قلعه ای در قلب فرش جهان
در 5 کیلومتری غرب شهرکرد، روستایی به نام چالشتر واقع شده که فرش آن را در اروپا و آمریکا مانند کاغذ زر می خرند و می برند. فرش یا خرسک چالشتر که با نقوش خشتی معروفی در جهان شناخته می شود، محصول این روستاست.
همچنین در این روستا، قلعه ای بسیار زیبا و قدیمی وجود دارد.
قلعه چالشتر تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی خودنمایی می‌کند. قلعه چالشتردر پنج کیلومتری شهرکرد به عنوان یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران است.
مجموعه تاریخی چالشتر شامل سر در سنگی، خان‌نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبلها است و قلعه عیانی و خان‌نشین این مجموعه تاریخی دارای ‪ ۳۸‬ستون سنگی با سر در و ایوان است.

تصویر 6: قلعه تاریخی چالشتر

نباید از یاد برد که سرزمین زیبای چهارمحال و بختیاری، بلندترین منطقه مسکونی در ایران است که در ایام نوروز بسیار سرد و همراه با بارندگی است. برای همین معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری این استان در شرایط نوروز در این گزارش مد نظر ما بود. وگرنه بهترین روزها برای سفر به این استان و دیدار از شیرهای سنگی بختیاری (بردشیر)، دشت لاله های واژگون چلگرد، آبشار زرد لیمه، چشمه زیبای دیمه و سرمنشاء زاینده رود و بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران استان را باید در روزهای گرمتر سال، جستجو کرد.

 


46231

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610786
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.