مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مبتلا و گرفتار بیماری است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مبتلا و گرفتار بیماری است که از این سطح ۵۰ هزار هکتار درگیر بیماری خشکیدگی بلوط و ۲۵ هزار هکتار گرفتار آفت جوانه‌خوار بلوط شده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سید اسماعیل صالحی روز یکشنبه به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زدایی و خشکسالی در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: متاسفانه بیماری‌های خشکیدگی و آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های بلوط زاگرس توسعه و شیوع یافته است که در همین راستا، سند ملی توسعه زاگرس با هدف پیشگیری، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس تدوین شده است.

وی یاداور شد: به‌منظور مقابله با بیماری آفت جوانه‌خوار بلوط، چهار هزار هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری سم‌پاشی شد.

به گزارش ایرنا، آفت جوانه‌خوار بلوط یکی از مهم‌ترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

مهم‌ترین دلایل خشکیدگی درختان جنگلی چهارمحال و بختیاری شامل افزایش دما، کاهش رطوبت، سمُ‌کوب شدن عرصه‌های جنگلی و آفات و بیماری‌ها است.

وی در ادامه گفت: امسال ۱۴ طرح با ۴۳ زیر پروژه برای منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح، تعریف و برای اجرای آن یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد شده است و این طرح‌ها در بخش‌های طبیعت‌گردی، زراعت چوب، توسعه جنگل، توسعه مراتع، آبخیزداری، آب‌خوان‌داری، تولید بذر و نهال گونه‌های مرتعی هستند.

صالحی افزود: سال گذشته ۴۳۰ طرح با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب و تخصیص ۳۵۰ میلیارد ریال در استان اجرایی شد که از این تعداد اعتبارات ۱۷۲ طرح از محل صندوق توسعه ملی، ۱۵۹ طرح از ردیف‌های ملی و ۹۹ طرح از بودجه استانی اجرایی تامین شد.

صالحی حفظ منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای آیندگان و رسیدن به توسعه پایدار را ضروری دانست و اظهار داشت: بیابان‌زایی‌های کنونی به‌علت بی‌تدبیری و سوءمدیریت انسان‌ها در طبیعت است.

وی گفت: سوءمدیریت در آبخوان‌داری و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی جزو علت‌های اصلی مشکلات دشت بزرگ شهرکرد و تبدیل آن به کانون ریزگرد و گرد و غبار به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، سطح حوضه آب‌ریز دشت بزرگ شهرکرد افزون‌بر ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که از این سطح ۵۷۷ هکتار مَرغزار است و رودخانه اصلی آن به نام "جهانبین" پس از دریافت آب مازاد چشمه‌ها و قنوات از نواحی جنوب به رودخانه کیار متصل می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گفت: هم‌اکنون تمام ۱۱ دشت چهارمحال و بختیاری برای برداشت از منابع آب زیرزمینی، از سوی وزارت نیرو ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی اعلام شده‌اند.

صالحی تصریح کرد: فرونشست خاک، نابودی پوشش گیاهی، تبدیل منابع آب و خاک به شوره‌زار، نبود طرح تعادل دام و مرتع از مهم‌ترین مشکلات دشت بزرگ شهرکرد به‌شمار می‌رود که در همین راستا اجرای طرح‌هایی برای حفظ پوشش گیاهی، پخش سیلاب، مهار روان‌آب‌ها، جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی و هدایت به سمت و سوی سوخت‌های جایگزین از منابع تجدیدپذیر، تغذیه مصنوعی در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر در نیمه نخست سال‌جاری برای تمامی نقاط استان اجرا می‌شود و اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه و حفظ منابع‌طبیعی و آبخیزداری مانند ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی، ۱۱ هزار هکتار ممیزی مراتع، ۱۱۸ هزار هکتار مرتع‌داری تلفیقی، ۳۵۴ هزار هزار هکتار کاداستر، تعیین محدوده یک‌هزار و ۵۲۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی، ۴۵۱ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی، ۱۱۳ هزار هکتار مرتع‌داری، یک‌هزار و ۶۳۸ هکتار زراعت چوب و ۲۳ هزار هکتار آبخیزداری و آب‌خوان‌داری به‌منظور مقابله با خشکسالی در سال گذشته انجام شد.

وی افزود:اکنون به‌ازای حفاظت از هر ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۶ هزار هکتار  جنگل به یک نیروی انسانی و در مجموع به ۱۱۹ نفر نیاز است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته در این بخش ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد اما در سال‌جاری به ۹۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

وی یادآور شد: متاسفانه بروز پدیده تغییر اقلیم باعث نابودی عرصه‌های زیادی از گون‌زارهای چهارمحال و بختیاری شده است و جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی، تغییر الگوهای کشت، بهره‌برداری اصولی از منابع موجود و اجرای روش‌های آبیاری نوین در حفظ و احیای دشت‌ها نقش مستقیم دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.