با توجه به نقش اساسی صنعت در اقتصاد هر منطقه و بالا بردن ارزش ‌افزوده تولیدات، ایجاد اشتغالزایی پایدار از طریق این بخش، علمی شدن تولید و حرکت صنعت به سمت صنایع پیشرفته در کشور ضروری است. 

از این‌رو، با توجه به تنوع بالای بخش‌های تولیدی و صنعتی و سرمایه‌گذاری در این بخش، با هدف تداوم فعالیت هر بخش از صنعت و حتی رونق آن و بالا بردن کیفیت تولیدات و ارزش افزوده محصول، باید فعالیت صنایع از تولیدات سنتی به سمت علمی شدن حرکت کند و به سمت نوآوری برود.

برای رسیدن به اهداف بلندمدت در سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴در مسیر توسعه صنعتی ، شناسایی نیازهای کشور در بخش‌های مختلف صنعت، متناسب با هر منطقه با الگوهای علمی و فناوری به روز دنیا، ضروری است.

با توجه به اینکه نقش فناوری در تولید محصول نهایی و ارزش افزوده تولید، بالا است، لزوم تغییر الگوی تجربی به سمت الگوی علمی و نوآورانه در صنایع ضروری است.

امروزه صنایع پیشرفته شامل بخش‌های صنایع طراحی و ساخت نظیر کامپیوتر، مدارهای مجتمع، تجهیرات الکترونیکی و ارتباطی، کامپوزیت‌ها، مواد نو، صنایع اُپتیک و لیزر، نانو فناوری پزشکی، ایمپلنت‌ها، صنایع هوا و فضا به سرعت در جهان در حال گسترش است.

کارشناسان اقتصاد صنعتی بر این عقیده‌اند، "صنایع هایتک" که در این سالها در حال توسعه و راه‌اندازی است، منحصر به تعدادی شهر خاص در کشور و با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها هستند، که این امر می‌طلبد، این صنایع به تناسب در تمامی شهرک‌های استانی نیز راه‌اندازی شود.

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: با توجه به رشد علم و فناوری در جهان و حرکت صنایع در جهان مطابق آن علم و اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور، باید این واحدها به سمت تحقیق و توسعه علمی حرکت کنند.

احمدرضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:با هدف افزایش تولیدات نوآورانه و بومی‌سازی محصولات در کشور، شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگران و مهندسان باید در بخش صنایع کشور حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

به گفته وی، اکنون بیشتر صنایع کشور باید به سمت صنایع علمی و پیشرفته سوق داده شوند، چرا که با وجود بالا بودن ظرفیت تولید و به روز بودن فناوری هر واحد، اما این صنایع با ظرفیت کمتر از میزان اسمی تولید به فعالیت مشغول هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار و پویایی صنعتی، با هدف رشد اقتصادی در هر منطقه، باید بخش صنعت به سمت تغیر الگوهای سنتی خود به سمت الگوهای علمی و نوآورانه حرکت کنند.        

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: لازمه بالابردن کیفیت تولیدات و ارتقاء تولیدات با ارزش افزوده بالا ، حرکت و سوق یافتن واحدهای تولیدی و صنعتی بسمت واحدهای دانش بنیان است.  

محمدحسن قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع برای به روز شدن تولیدات واحدها و بالا بردن کیفیت تولیدات ضروری است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر۷۰ واحد صنعتی استان موفق به دریافت گواهی تحقیق و توسعه شده است. 

وی افزود: با هدف پیشرفت در تولیدات، بالابردن کیفیت تولیدات و رسیدن به ظرفیت اسمی تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی در استان باید به سمت تولیدات علمی  و پژوهش‌های کاربردی پیش رفت. 

قنبری ادامه داد:هم‌اکنون ۱۸ شرکت تولیدی در استان موفق به کسب دریافت مجوز شرکت دانش بنیان شده است.

به گفته وی، در صورتی که پس از دو سال از کسب گواهی و  مجوزها ،شرایط علمی شدن تولیدات در بنگاه‌های اقتصادی فراهم نشود، مجوز و گواهی باطل می شود.

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت‌های گاز کربنیک شهرکرد، پلیمر بروجن و ظریف مصور را از جمله واحدهای سوق یافته به سمت تحقیق و توسعه عنوان کرد.

قنبری ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت در راستای حرکت بنگاه‌های اقتصادی به سمت تحقیق و توسعه علمی، اقدام برای اجرای طرح "توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" با عنوان طرح " تاپ  " است.                            

وی افزود: یکی از شرایط حرکت واحدهای تولیدی به سمت صنایع پیشرفته، ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت واقعی است که در نهایت مکانیزم بُرد-بُرد ایجاد کند.

قنبری ادامه داد: در صورت اجرای صحیح این طرح، اهداف طرح بهره‌وری بنگاه اقتصادی پس از استفاده از توان علمی استادان و دانشجویان ارتقاء یافته و نیازهای فناورانه بنگاه در قالب استفاده از تحصیلات دانشگاهی و رفع نیاز به تخصص با هزینه کم تامین می‌شود. 

مسئول اجرای طرح تاپ در چهارمحال و بختیاری افزود: در مرحله ثبت‌نام بنگاه‌های اقتصادی و دانشجویان و استادان ۳۰ واحد صنعتی استان در سامانه تاپ ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۴ واحد موفق به تکمیل و تایید تقاضا شدند. 

قنبری ادامه داد: رسوخ دانش و فناوری جدید در بنگاه‌های اقتصادی، خَلق ارزش افزوده جدید از طریق توسعه تولید کالا و خدمات و تقویت کارآفرینی و اشتغالزایی و افزایش بهره‌وری در واحدهای صنعتی و تولیدی در استان ضروری است.

معاون صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در تعاریف کارشناسی، صنعت یا واحدی در صورتی به عنوان صنایع پیشرفته (هایتک) شناخته می‌شود که، نه تنها تکنولوژی و ماشین‌آلات بلکه محصول و تولیدات نیز پیشرفته و به روز باشد. 

کاظم منزوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:هم‌اکنون در بسیاری از واحدهای صنعتی استان به روزترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تکنولوژی بکارگرفته شده است، ولی چون تولیدات به روز نیست به عنوان صنایع پیشرفته شناخته نمی‌شوند. 

به گفته وی، فعالیت صنایع پیشرفته فقط در چند شهر کشور محدود است و بیشتر استارتاپ‌ها و پژوهش‌ها در آنها مبتنی بر تولید علم است.

وی گفت: از حدود ۳ سال قبل ،استارتاپ‌های پارک علم و فناوری به بخش تولیدات و سوق دادن واحدها به سمت تولیدات علمی ورود پیدا کرده‌اند.

منزوی تصریح کرد: با هدف حرکت به سمت ایجاد تولیدات علمی و تولیدات با کیفیت باید به صورت مداوم الگوهای دانش‌بنیان در صنایع تعریف شود و هر چند سال فناوری‌ها پیشرفته و به روز شود.                       

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر چه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی شده است اما هنوز به صورت واقعی دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند و دانشگاه پشتوانه ضعیفی برای صنعت است.                        

منزوی تصریح کرد: باید از طریق توسعه علمی کیفیت و ارزش افزوده تولیدات را بالا بُرد تا بتوان به سمت صنایع پیشرفته حرکت کرد.          
وی ادامه داد:در سال‌های اخیر دنبال محصولی هستیم که تولید و مقدارش توسط الگوهای دانش‌بنیان و دانشگاهی تعریف شده باشد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته در علم کارشناسی محصولاتی جزء صنایع پیشرفته و هایتک مطرح شده‌اند، که در چهارمحال و بختیاری فعال نیستند و دامنه فعالیت صنایع پیشرفته بسیار گسترده و فعالیت آن در سطح استان انگشت‌شمار است.

معاون صنایع چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پروانه بهره‌برداری یکهزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است، که از این تعداد پروانه ۳۴۰ واحد در ۴ سال اخیر شده است و هم‌اکنون ۹۳۰ واحد تولیدی و صنعتی با ۲۲ هزار نفر اشتغال فعال است.

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: موسسات دانش‌ بنیان با هدف  افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در یک راستا و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر در حال فعالیت هستند.

مجتبی بنیادیان افزود: به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری)و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، این واحد با صنایع در ارتباط است. 

وی گفت: زمینه به کارگیری هر چه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها واحدهای پژوهشی در جامعه و به خصوص در صنایع باید فراهم شود و متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه به خصوص رسیدن به اقتصاد پویا و توانمندسازی تولیدات داخلی باید ترغیب شود.

این استاد دانشگاه افزود: تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شکل یافته در مراکز پژوهشی ضروری است.
وی گفت: آنچه که تاکنون بیشتر به آن توجه اقتصادهای فیزیکی است و به اقتصاد دانایی که ایده‌سازی و تجاری کردن آن ایده‌هاست، نادیده گرفته شده است.

بنیادیان افزود: شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت‌های خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند و سرمایه‌گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می‌کند. 

به گزارش ایرنا، بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد شرکت‌های دانش بنیان تایید شده استان چهارمحال و بختیاری ۱۸ شرکت است که از این تعداد ۹ شرکت دانش بنیان نوپا و ۹ شرکت دانش بنیان تولیدی هستند.

اکنون با رفتن به سمت و سوی صنایع و محصولات پیشرفته در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری می‌تواند در حوزه اقتصادی استان یک جهش مطلوب را رقم زد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.