ویروس کرونا بیش از یک ماه است که مهمان ناخوانده مردم کشور شده است و ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است و در خانه ماندن نیز تنها نسخه پیشگیری از این ویروس است.

با این وجود خانه‌نشینی، آن هم با آغاز سال نو و زنده شدن طبیعت چالشی را فراروی شهروندان قرار داده است و تحمل آن کمی سخت به نظر می‌رسد.

در این روزها می‌توان تجربه پخت غذاهای محلی را کسب کرد و مردم سایر مناطق کشور را با غذاهای محلی مناطق مختلف آشنا کرد.

غذاهای سالمی که نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه می‎تواند حافظ میراث فرهنگ ناملموس این مرزو بوم باشد.

چهارمحال و بختیاری نیز همچون استانهای دیگر دارای غذاهای محلی و مخصوص به خود است که به گفته کارشناسان تغذیه به سبب بالا بودن فیبر در این نوع غذاها، نوع نان مصرفی، وجود سبزیجات مختلف و طبخ غذا در حرارت متوسط، سبب شده تا غذاهای سنتی در حفظ سلامت افراد نقش موثری داشته باشد.

یکی از غذاهای محلی این استان، "کباب بختیاری" است که آوازه آن در کشور پیچیده است و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند یکی از علاقمندی‌های خود را خوردن کباب بختیاری عنوان می‌کنند.

کباب بختیاری از نظر کالری دارای درصد بالایی از پروئتین است و پخت زغالی آن بسیاری را راغب به خوردن این غذای ایرانی می‌کند.
زنان بختیاری در تهیه و پخت این غذای ایرانی ماهر هستند و آن را به بهترین نحو با زغال چوب طبخ می‌کنند.
مواد لازم برای تهیه این کباب، راسته گوسفندی یا فیله گوساله، سینه مرغ، کره، پیاز، زعفران، آبلیمو، نمک و فلفل و ماست است و پس از قطعه قطعه کردن گوشت آن را درون ماست می‌خوابانند و پس از ترد شدن گوشت، برروی سرخی آتش طبخ می‌کنند.
طرز تهیه این کباب ایرانی به گونه‌ای است که گوشت راسته را به اندازه یک انگشت خرد کرده و در مخلوط پیاز خرد کرده، نمک، زعفران، فلفل به مدت ‎۲ تا‎ ۳ساعت نگه داشته و در یخچال نگه می‌دارند.
گوشت‌ها پس از آماده شدن به سیخ کشیده می‌شود و برای به سیخ کشیدن ۲ تکه گوشت و ۲ تکه از جوجه تا این که سیخ پر شود قرار می‌دهند و بهتر است که نخستین و آخرین قطعه در سیخ گوشت باشد.

کباب را روی حرارت ملایم پخته و سپس به آن کره می‌مالند و درجه حرارت پخت کباب را تا ‎۲۰ درجه افزایش می‌دهند و پس از قرمز شدن زغال‌های آن را باد می‌زنند.
خوردن این غذای سنتی زمانی لذیذتر می‌شود که با نان خانگی محلی و دوغ بسیار ترش بومی چهارمحال وبختیاری همنشین باشد و کباب بختیاری را با زغال بلوط طبخ کرده باشند.

نان تیری یکی از نان‌های محلی این استان است که در روزهای قرنطینه که توصیه می‌شود نان را در خانه طبخ کنند می‌تواند لذت هیجان انگیزی برای خانواده‌ها و تجربه دلنشینی از آشپزی باشد.

نان تیری نانی شبیه به نان لواش است که ضخامت آن به ۲ میلیمتر و قطر آن بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی مترو شکل آن به صورت دایره است.

وزن تقریبی یک عدد نان تیری حدود ۱۵۰ گرم است و از آدر گندم تهیه می‌شود.

طبخ این نان اگر چه به شکل محلی آن فوت و فن‌های بسیاری دارد اما برای سهولت تهیه آن در خانه می توان مانند نان خانگی اقدام کرد.

برای تهیه این نان، آرد گندم را به میزان مورد نیاز از صافی عبور می‌دهند و سپس آن را در ظرفی فلزی خمیر کرده و به مدت نیم ساعت باید صبر کرد تا قوام پیدا کند سپس خمیر را چانه کرده و با چوبی که تیر نامیده می‌شود پهن می‌گردد که افراد می‌توانند از وردنه نیز استفاده کنند.

سپس خمیر نازک شده را بر روی سینی پهن آهنگی به نام تاوه که بر روی شعله آتش قرار گرفته می‌گذارند و بدین ترتیب نان پخته می‌شود.

رییس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در گذشته بیش از 100 نوع غذای اصلی محلی در چهارمحال و بختیاری طبخ می شده است، گفت: امروز نیز می‌توان با افزودن چاشنی‌های مختلف، آنها را به روز کرد و از این طریق جایگاه از دست رفته این نوع غذاها را دوباره احیا کرد.
عباس قنبری با اشاره به نقش غذا در زندگی مردم افزود: غذاهای سنتی جزو فرهنگ معنوی و غیرملموس مردم این منطقه به شمار می‌رود که با آداب و رسوم و باورهای مردم در آمیخته شده است.
وی، با اشاره به رشد روزافزون مصرف غذاهای فست‌فود در کشور تصریح کرد: اگر غذاهای محلی و سنتی مناطق مختلف کشور به خوبی به مردم معرفی شود،  با رشد قارچ‌گونه مغازه‌های فستفودی در سطح شهرها و روستاهای کشور مواجه نمی‌شویم.
قنبری ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری از نظر دارا بودن تعداد غذاهای سالم در جایگاه خوبی قرار دارد و اگر بتوان این غذاها را با افزودن چاشنی برای نسل جوان جذاب کرد، می‌توان تا حدودی در حفظ این میراث و همچنین تامین سلامتی مردم نقش موثری ایفا کرد.
رییس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارج نهادن به غذاهای سنتی منجر به توسعه اقتصادی و فرهنگی استان می‌شود، اظهار کرد: معرفی و عرضه مطلوب غذاهای سنتی نه تنها میراث‌های فرهنگی و معنوی مردم منطقه را حفظ می‌کند و سود اقتصادی خوبی مردم به همراه دارد بلکه در حفظ سلامتی مردم می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تاکنون ۱۰۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۱۴ نفر جان خود را از دست داده و ۶۸ بیمار بهبود یافته و از مراکز درمانی این استان ترخیص شده‌اند.

بیماری ویروسی کرونا یا کووید ۱۹ اکنون به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.