از ۱۸ اسفندماه سال ۹۸ پس از ۲ هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور،  طرح غربالگری بیماران حادتنفسی (کرونا) در مبادی ورودی چهارمحال و بختیاری نیز آغاز شد، تا برای جلوگیری از شیوع این ویروس همه گروه‌ها و جمعیت‌ها و داوطلبان به میدان بیایند.

در مراحل اولیه این طرح که با حضور و همکاری پلیس راه، مرکز بهداشت و جمعیت هلال احمر آغاز شد، ابتدا ۸ ایستگاه غربالگری راه‌اندازی شد که در این مراکز علاوه به تب‌سنجی، آموزش‌های بهداشتی و مراقبتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی و همچنین توزیع بروشورهای آموزشی در خصوص این ویروس انجام می‌شد.

با شیوع بیشتر و فراگیری ویروس و تصویب ستاد مقابله با کرونا تعداد پایگاه‌های غربالگری افزایش و تعدادی از پایگاه‌ها در محورهای اصلی به صورت شبانه‌روزی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال وبختیاری با اشاره به راه‌اندازی و فعال کردن ۲۳ پایگاه غربالگری ویروس کرونا در ورودی شهرهای استان گفت: در این طرح، سرنشینان خودروها از طریق دستگاه تب‌سنج و تست بالینی مورد غربالگری قرار می‌گیرند و افراد دارای تب و علائم بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

سید احمد مرتضوی‌فرد اظهار داشت:جوانان و امدادگران جمعیت هلال احمر استان به صورت شبانه‌روزی به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی، از ابتدای طرح غربالگری ویروس کرونا در استان تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار و ۱۰۴ نفر نفر در مبادی ورودی استان  با مشارکت بیش از یکهزار و ۲۳۶ نفر روز از اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر از جمله جوانان، داوطلبان و امدادگران غربالگری شدند.

مرتضوی‌فرد افزود: از این تعداد ۴۹۵ نفر دارای علائم ویروس کرونا بودند و برای معاینه بیشتر به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی، با تاکید بر اینکه تنها راه برای قطع زنجیره انتقال کرونا در خانه ماندن و نرفتن به مسافرت است، افزود: با آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجرای تاکنون نیز ترددها کاهش پیدا کرده است.

مرتضوی‌فرد اظهار داشت: در روز نهم فرودین ماه نیز ۹ هزار و ۶۰۳ نفر غربالگری شدند که ۹۰ درصد این افراد، بومی استان بودند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر چهارمحال وبختیاری نیز  با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اجراط طرح قرنطینه خانگی و درخانه ماندن گفت: در راستای تشویق خانواده‌ها برای ماندن در خانه و انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی  طرح "خدمات بشردوستانه" سازمان جوانان جایگزین طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی شد.

محمدرضا عرب افزود: این طرح ملی در قالب ۸ پویش از جمله پویش ملی لبخند، پویش ملی لبخند با خانواده، پویش ملی هلال آماده، جشنواره فیلم و عکس بشردوستی، جشنواره خاطره‌نویسی، جشنواره نقاشی، طرح ملی آوای وطن، قصه‌گویی تلفنی و طرح سحر در استان ملی و استان در حال اجراست.

به گفته وی، به منظور افزایش نشاط اجتماعی و جلب هرچه بیشتری مشارکت جوانان استان با همکاری رابطان خبری جمعیت گروه‌های  بشردوستی در فضای مجازی ایجاد شده است تا جوانان اخبار فعالیت‌ها و فایل‌های آموزشی خود را به اشتراک بگذارند.

به گزارش ایرنا، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا روز شنبه ۹ فرودین ماه در استان چهارمحال وبختیاری به ۱۰۱ نفر رسید.

در این مدت ۱۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا فوت و ۶۱ نفر از مبتلایان بهبود و از بیمارستان ترخیص شدند.

ویروس کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.