ویروس کرونا در حدود یک ماه است که وارد کشور شده و ایران را همچون دیگر کشورهای جهان درگیر خود کرده است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت به طور قطع مشخص نیست تاخت و تاز این ویروس مهلک تا چه زمان ادامه داشته باشد اما همواره بر این موضوع مهم و کلیدی تاکید می‌شود که خودمراقبتی، در خانه ماندن و رعایت توصیه‌های بهداشتی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از شیوع فراگیر این ویروس دارد.

ویروس کرونا روزهای سختی را برای همه مردم جهان و از جمله ایرانی‌ها رقم  زده و در روزهایی که مردم باید ذوق و شوق جشن سال نو را داشته باشند، کرونا عید نوروزی با شکل و رنگی متفاوت و البته بی‌سابقه برای آن‌ها به تصویر کشیده است.

در سایه نامبارک این ویروس، موج‌هایی از همدلی و همبستگی در جای جای کشور شکل گرفته که بار دیگر محکی شد برای اثبات غیرت، مردانگی و انسانیت مردمان این مرز و بوم.

با این وجود در سایه شیوع این ویروس، موج‌هایی از همدلی و همبستگی در جای جای کشور شکل گرفته که بار دیگر محکی شد برای اثبات غیرت، مردانگی و انسانیت مردمان این مرز و بوم.

با شیوع ویروس کرونا در کشور و پس از اعلام ابتلای چندین هموطن‌مان به این  ویروس، موجی از پویش‌های مردمی برای مقابله با آن شکل گرفت که نمونه آن در سایر کشورهای جهان کم نظیر است.

پویش‌های بسیاری در فضای حقیقی و مجازی شکل گرفته اما می‌توان یکی از عملیاتی‌ترین پویش‌های مردمی که این روزها به خوبی به چشم می‌خورد را پویش مدافعان سلامت نام برد که با ضدعفونی کردن معابر و سطوح شهر یاری‌گر مسئولان در مهار این ویروس عجیب و غریب شده‌اند.

گروه‌های بسیاری یا به صورت جداگانه و یا با اتحاد و بهم پیوستگی از روزهای ابتدایی تاکنون سهمی در مبارزه با ویروس کرونا به خود اختصاص داده‌اند.

پویش‌های مردمی امید را در جامعه زنده کرد

یکی از شهروندان شهرکردی با قدردانی از تلاش این گروه‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه به توصیه مسئولان بهداشت کمتر از خانه خارج می‌شوم اما چند باری که برای کار ضروری در سطح شهر حاضر شدم جوانانی را دیدم که با لباس‌ها یک دست سفید و با امکانات کم به گندزدایی سطوح و معابر شهر می‌پرداختند.

کوهی افزود: در حالی که برخی محتکران و سودجویان دنبال منفعت خود در بحران کرونا هستند، اما از این که می‌بینم عده‌ای با ایثارگری جان خود را به خطر انداخته و در محله‌ها و خیابان‌های مختلف مشغول محلول‌پاشی هستند به زندگی امیدوار می‌شوم.

وی تصریح کرد:هنوز هم فداکاری، ایثار و همدلی در کشور و استان زنده است و این موضوع نقش بسیار مهمی در تحمل شرایط سخت کنونی دارد.

پویش‌های مردمی در تمامی شهرستانهای ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری فعال است و جوانان ایثارگر با روحیه جهادی خود شبانه به کمک مسئولان می‌شتابند و با محلول‌پاشی و گندزایی از معابر عمومی بخشی از دل نگرانی مردم را برطرف و البته تامین سلامت را آنها را به این شکل عهده‌دار شده‌اند.

در شهرکرد نیز گروه‌های مختلفی در این حوزه فعال شده است.

محمدی از اعضای پویش مردمی رایه‌العباس در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات این گروه به خبرنگار ایرنا گفت: بی‌شک این روزها هر شخصی با هر تفکر و دیدگاهی تلاش می‌کند تا از سلامت خود و دیگر افراد جامعه حراست کند و متاثر از حس نوع‌دوستی و وطن‌پرستی خود اقداماتی در همین رابطه انجام می‎دهد.

وی ادامه داد: جمعی از جوانان شهرکرد نیز از همان روزهای ابتدایی که اعلام شد چهارمحال و بختیاری از وضعیت سفید خارج شده عزم خود را برای مقابله با این ویروس به کار گرفتند و به صورت داوطلبانه و خودجوش با تهیه وسایل و تجهیزات محلول‌پاشی به ضدعفونی کردن خیابان‌های پرتردد شهر پرداختند.

محمدی با بیان اینکه این پویش به صورت خودجوش و مردمی در حال انجام است، تصریح کرد: در هفته نخست شیوع ویروس کرونا در استان، علاوه‌بر گندزدایی از معابر و خیابان‌های شهر، با هماهنگی مسئولان بیمارستان، مسئولیت ضدعفونی کردن بخش‌های مختلف و از جمله بخش عفونی را نیز عهده‌دار شدیم.

این عضو پویش مردمی مدافعان سلامت ادامه داد: فعالیت‌های ما در هفته دوم با شکل‌گیری ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان، از انسجام بیشتری برخوردار شد و با سایر گروه‌های فعال تقسیم کار کردیم.

از جان گذشتگی سهم مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا

وی، ایثارگری و ازخودگذشتگی جوانان حاضر در این پویش را مهمترین سهم آنها در راه مبارزه با ویروس کرونا دانست و گفت: جوانانی که با کمترین تجهیزات وارد بیمارستان می‎شوند و بخش‌های مختلف از جمله بخش عفونی را ضدعفونی می‌کنند به معنای واقعی جهادگر در راه خدا هستند و چیزی جز ایمان و اعتقاد نمی‌تواند محرک آنها برای انجام چنین کاری شود.

امروز پویش‌های مردمی مصداق واقعی جهاد در راه خدا هستند و این جهاد هر روز در میدان خاصی تعریف می‌شود.

محمدی که از رزمندگان مدافع حرم نیز هست، جهاد امروز را دفاع از سلامت مردم کشور عنوان کرد و گفت: امروز پویش‌های مردمی مصداق واقعی جهاد در راه خدا هستند و این جهاد هر روز در میدان خاصی تعریف می‌شود.

وی سهم خود در راه مبارزه با کرونا را ایثار جان خود دانست و افزود: در چنین روزهای سختی که مردم درگیر ویروس کرونا شده‌اند جوانان بسیاری هستند که با کمترین امکانات جان بر کف در مسیر مبارزه با ویروس کرونا پیشگام شده و هیچ تراس و نگرانی به خود راه نمی‎دهند.

نظیر این گروه، گروه‌های متعددی در جای جای این استان فعال شده و هر یک با انجام کاری تلاش می‌کند تا سهمی در مبارزه با ویروس کرونا داشته باشد.

عده‌ای با دوخت ماسک و عده ای با تلاش شبانه و گندزدایی از معابر و سطوح شهر.

برخی با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و اهدا کردن آن به خانواده‌های بی‎بضاعت  و برخی نیز با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم  از طریق فضای مجازی.

همراهی و همدلی مردم در این رابطه به حدی است که استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست اخیر ستاد استانی مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، اجرایی شدن ۹۰ درصد مصوبات این ستاد را در همراهی و همکاری مردم اعلام کرده است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تاکنون ۲۹۳ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد ۵۲ نفر به طور قطعی مبتلا به این ویروس هستند.

همچنین از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تاکنون ۲۷ نفر بهبود یافته، ۸ نفر جان باخته و مابقی در بیمارستانهای استان بستری هستند.

ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.